Według wstępnych szacunków w 2024 r. sprzedaż detaliczna ogółem, zrealizowana przez
przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe łącznie z przedsiębiorstwami o liczbie pracujących do 9
osób, była o 1,0% wyższa niż w roku poprzednim (w 2023 r. notowano spadek o 4,5%).
W
przedsiębiorstwach o liczbie pracujących powyżej 9 osób sprzedaż detaliczna w 2024 r. zwiększyła
się o 2,7% w stosunku do roku poprzedniego (wobec spadku o 2,7% w 2023 r.).
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pełna zbiorowość | 106,2 | 105,5 | 104,6 | 104,7 | 96,3 | 106,9 | 102,6 | 95,5 | 101,0 |
powyżej 9 osób pracujących | 105,7 | 107,3 | 106,2 | 105,4 | 96,9 | 108,1 | 105,0 | 97,3 | 102,7 |
W grudniu 2024 r. sprzedaż detaliczna była o 1,9% wyższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 3,1% w listopadzie 2024 r. i spadku o 2,3% w grudniu 2023 r.).
2022 | 2023 | 2024 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
ogółem | 100,2 | 100,1 | 95,0 | 92,7 | 92,7 | 93,2 | 95,3 | 96,0 | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 |
W większości grup sprzedaż detaliczna1 w 2024 r. była wyższa niż przed rokiem, w tym najbardziej wzrosła w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 19,6%). Wzrost notowano także m.in. w grupie pozostałe (o 12,8%, po spadku o 9,0% w 2023 r.), w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 7,2% wobec spadku o 7,3% przed rokiem) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 6,4%). Nadal niższa niż przed rokiem była natomiast sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (0,7%). Spadek sprzedaży utrzymał się również w grupie meble, rtv, agd (wyniósł 5,1%) oraz tekstylia, odzież, obuwie (12,4%).
2023 | 2024 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 96,9 | 99,3 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 92,7 | 107,2 |
pozostałe | 91,0 | 112,8 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 106,5 | 119,6 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 100,7 | 106,4 |
meble, rtv, agd | 86,6 | 94,9 |
tekstylia, odzież, obuwie | 96,4 | 87,6 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 85,3 | 102,6 |
2023 | 2024 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 25,8 | 25,7 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 13,9 | 13,7 |
pozostałe | 8,8 | 9,8 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 7,1 | 7,9 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,1 | 7,5 |
meble, rtv, agd | 7,8 | 7,2 |
tekstylia, odzież, obuwie | 6,9 | 5,8 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 4,0 | 4,1 |
W 2024 r. 8,9% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet2, tj. nieco więcej niż rok wcześniej (8,6%). Większy niż w 2023 r. był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. tekstyliów, odzieży, obuwia (23,8% wobec 19,0%) oraz mebli, rtv, agd (18,7% wobec 17,1%), natomiast mniejszy m.in. ‒ prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (23,7% wobec 24,3%).
2023 | 2024 | |
---|---|---|
OGÓŁEM | 8,6 | 8,9 |
tekstylia, odzież, obuwie | 19,0 | 23,8 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 24,3 | 23,7 |
meble, rtv, agd | 17,1 | 18,7 |
pozostałe | 9,3 | 11,1 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 6,3 | 6,2 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 0,9 | 1,1 |
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,8 | 0,6 |
Sprzedaż hurtowa3 w 2024 r. była o 0,2% niższa niż rok wcześniej, w tym w
przedsiębiorstwach hurtowych zmniejszyła się o 1,4% (w 2023 r. notowano spadek odpowiednio o
18,1% i o 24,7%). Spośród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadła sprzedaż w
grupach: półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 3,2%), narzędzia
technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 3,1%)
oraz żywność (o 2,3%).
W grudniu 2024 r. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych
zwiększyła się w skali roku o 4,0%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych ‒ o 3,0% (po spadku w
grudniu 2023 r. odpowiednio o 24,9% i o 31,7%).
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
przedsiębiorstwa handlowe | 106,0 | 112,9 | 110,9 | 106,6 | 99,1 | 122,5 | 135,9 | 81,9 | 99,8 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 103,4 | 111,9 | 108,4 | 105,0 | 100,3 | 121,8 | 139,3 | 75,3 | 98,6 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail:
Sekretariat-OS@stat.gov.pl