Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 26.05.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za kwiecień 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W kwietniu 2025 r., po spadku w dwóch poprzednich miesiącach, sprzedaż detaliczna była o 7,6% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 4,1%).

W okresie styczeń–kwiecień br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 3,3% (wobec wzrostu o 5,0% rok wcześniej).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04
ogółem 92,7 93,2 95,3 96,0 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,9 99,5 99,7 107,6

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

W większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż przed rokiem, z wyjątkiem grupy pozostałe, gdzie od początku br. utrzymuje się spadek. W znacznym stopniu wzrosła sprzedaż w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 14,9%) oraz w grupie meble, rtv, agd (o 13,2%, po spadku w kwietniu ub. roku o 3,3%). Odnotowano wysoki wzrost w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w żywności, napojach i wyrobach tytoniowych (o 9,7% wobec spadku o 6,8% rok wcześniej), na co wpłynął m.in. późniejszy termin Świąt Wielkanocnych w bieżącym roku oraz większa liczba dni handlowych w kwietniu br. Wysoki wzrost notowano również w grupie tekstylia, odzież obuwie (o 8,4%, po znacznym spadku rok wcześniej - o 15,8%). Wzrosła także sprzedaż m.in. w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowym (o 1,6%, po spadkach w poprzednich miesiącach br.).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
04 2024
04 2025
04 2024 04 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 93,2 109,7
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 111,9 101,6
pozostałe 129,7 94,0
pojazdy samochodowe, motocykle, części 133,8 114,9
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 106,4 107,5
meble, rtv, agd 96,7 113,2
tekstylia, odzież, obuwie 84,2 108,4
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 104,2 103,9

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

04 2024
04 2025
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
04 2024 04 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 24,2 26,0
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 14,0 12,3
pozostałe 10,5 9,4
pojazdy samochodowe, motocykle, części 8,0 8,0
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,3 7,4
meble, rtv, agd 7,5 7,8
tekstylia, odzież, obuwie 6,1 6,0
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 3,9 3,8

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W kwietniu br., podobnie jak przed rokiem, 8,8% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3. Większy niż w kwietniu ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (25,4% wobec 23,1%) oraz meble, rtv, agd (17,3% wobec 16,3%), a mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,5% wobec 22,4%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

04 2024
04 2025
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
04 2024 04 2025
ogółem 8,8 8,8
tekstylia, odzież, obuwie 23,1 25,4
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 22,4 19,5
meble, rtv, agd 16,3 17,3
pozostałe 10,6 11,2
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 6,2 6,3
pojazdy samochodowe, motocykle, części 1,7 5,6
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,6 0,8

Sprzedaż hurtowa towarów

Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w kwietniu br. była o 0,2% niższa niż przed rokiem, w tym zwiększyła się w przedsiębiorstwach hurtowych o 2,1% (wobec wzrostu w kwietniu ub. roku odpowiednio o 6,1% i o 3,0%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 9,4%). Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. w grupie żywność (o 16,1%) oraz w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 9,3%).

W okresie styczeń–kwiecień br. sprzedaż hurtowa zmniejszyła się w skali roku o 0,5%, w tym wzrosła w przedsiębiorstwach hurtowych o 1,4% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 3,7% i o 6,6%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04
przedsiębiorstwa handlowe 78,8 80,9 85,0 82,0 79,9 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4 96,9 102,8 99,8
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 72,5 74,8 78,8 75,8 73,2 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4 99,8 104,1 102,1

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail: ssgk@stat.gov.pl