Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 23.10.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za okres styczeń‒wrzesień 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W okresie styczeń‒wrzesień 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 3,9% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 2,6%). W 3 kwartale br. tempo wzrostu było wolniejsze niż w 2 kwartale br. (4,3% wobec 5,8%), ale szybsze niż w 1 kwartale br. (1,4%).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
2023 2024 2025
07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09
ogółem 101,4 99,5 105,0 104,8 98,5 103,0 101,4 105,8 104,3

We wrześniu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 6,4% wyższa niż rok wcześniej (wobec wzrostu o 3,1% w sierpniu br. oraz spadku o 3,0% we wrześniu ub. roku).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09
ogółem 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,9 99,5 99,7 107,6 104,4 102,2 104,8 103,1 106,4

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

W okresie styczeń‒wrzesień br. w większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej. Największy wzrost sprzedaży (po spadkach przed rokiem) notowano w grupach: meble, rtv, agd (o 14,7%) oraz tekstylia, odzież, obuwie (o 11,1%). Wzrosła również sprzedaż m.in. w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,1%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 3,2%). Niewielki spadek sprzedaży odnotowano natomiast w największej grupie, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 0,4% wobec spadku rok wcześniej o 0,6%). Zmniejszyła się także sprzedaż m.in. w grupie pozostałe (o 2,0% wobec wzrostu o 12,5% przed rokiem).

We wrześniu br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku we wszystkich prezentowanych grupach, w tym najbardziej w grupie tekstylia, odzież, obuwie (o 20,5%, po spadku przed rokiem o 12,5%). W znacznym stopniu wzrosła także sprzedaż w grupach: meble, rtv, agd (o 16,1%) oraz pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 15,0%). Wzrost sprzedaży notowano m.in. w podmiotach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 7,1%) oraz ‒ po raz pierwszy od początku tego roku ‒ w grupie pozostałe (o 3,3%). Po spadku w trzech poprzednich miesiącach, nieznacznie zwiększyła się sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży ogółem, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 0,2% wobec spadku o 7,6% przed rokiem).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
01‒09 2024
01‒09 2025
01‒09 2024 01‒09 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 99,4 99,6
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 109,7 103,2
pozostałe 112,5 98,0
pojazdy samochodowe, motocykle, części 119,3 109,1
meble, rtv, agd 93,4 114,7
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 108,2 104,8
tekstylia, odzież, obuwie 87,0 111,1
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 100,5 99,4

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

01‒09 2024
01‒09 2025
01‒09 2024 01‒09 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 25,7 25,9
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 14,1 13,3
pozostałe 10,0 9,4
pojazdy samochodowe, motocykle, części 7,9 7,8
meble, rtv, agd 7,5 7,8
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,2 7,7
tekstylia, odzież, obuwie 5,6 5,9
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 3,9 3,8
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W okresie styczeń‒wrzesień br. 8,7% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. o 0,2 p.proc. więcej niż przed rokiem. Większy niż rok wcześniej był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. w grupie tekstylia, odzież, obuwie (24,7% wobec 23,1%), mniejszy m.in. w grupach prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,4% wobec 23,2%), a zbliżony do notowanego przed rokiem ‒ w grupie meble, rtv, agd (17,7% wobec 17,8%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

01‒09 2024
01‒09 2025
*W okresie 01−09 2025 r. brak informacji, konieczność zachowania tajemnicy statystycznej lub wypełnienie pozycji jest niemożliwe albo niecelowe.
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
01‒09 2024 01‒09 2025
ogółem 8,5 8,7
tekstylia, odzież, obuwie 23,1 24,7
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 23,2 19,4
meble, rtv, agd 17,8 17,7
pozostałe 10,8 12,2
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 5,9 6,6
pojazdy samochodowe, motocykle, części* 1,1 (.)
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,6 0,8

Sprzedaż hurtowa towarów4

Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych w okresie styczeń‒wrzesień br. była o 0,3% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 2,0% (wobec spadku rok wcześniej odpowiednio o 2,0% i o 3,3%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem znaczny wzrost notowano w grupach: kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 13,9%) oraz żywność (o 10,1%, po spadku przed rokiem o 4,7%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
01‒09 2024 01‒09 2025
przedsiębiorstwa handlowe 98,0 100,3
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 96,7 102,0

We wrześniu br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zwiększyła się w skali roku o 6,9%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych ‒ o 7,7% (przed rokiem notowano spadek odpowiednio o 3,6% i o 4,2%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09
przedsiębiorstwa handlowe 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4 96,9 102,8 99,8 102,8 100,4 101,8 99,4 106,9
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4 99,8 104,1 102,1 104,4 102,0 102,4 100,1 107,7

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail: ssgk@stat.gov.pl