W okresie styczeń‒wrzesień 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 3,9% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 2,6%). W 3 kwartale br. tempo wzrostu było wolniejsze niż w 2 kwartale br. (4,3% wobec 5,8%), ale szybsze niż w 1 kwartale br. (1,4%).
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | |
| ogółem | 101,4 | 99,5 | 105,0 | 104,8 | 98,5 | 103,0 | 101,4 | 105,8 | 104,3 |
We wrześniu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 6,4% wyższa niż rok wcześniej (wobec wzrostu o 3,1% w sierpniu br. oraz spadku o 3,0% we wrześniu ub. roku).
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | |
| ogółem | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,9 | 99,5 | 99,7 | 107,6 | 104,4 | 102,2 | 104,8 | 103,1 | 106,4 |
W okresie styczeń‒wrzesień br. w większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej. Największy wzrost sprzedaży (po spadkach przed rokiem) notowano w grupach: meble, rtv, agd (o 14,7%) oraz tekstylia, odzież, obuwie (o 11,1%). Wzrosła również sprzedaż m.in. w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,1%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 3,2%). Niewielki spadek sprzedaży odnotowano natomiast w największej grupie, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 0,4% wobec spadku rok wcześniej o 0,6%). Zmniejszyła się także sprzedaż m.in. w grupie pozostałe (o 2,0% wobec wzrostu o 12,5% przed rokiem).
We wrześniu br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku we wszystkich prezentowanych grupach, w tym najbardziej w grupie tekstylia, odzież, obuwie (o 20,5%, po spadku przed rokiem o 12,5%). W znacznym stopniu wzrosła także sprzedaż w grupach: meble, rtv, agd (o 16,1%) oraz pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 15,0%). Wzrost sprzedaży notowano m.in. w podmiotach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 7,1%) oraz ‒ po raz pierwszy od początku tego roku ‒ w grupie pozostałe (o 3,3%). Po spadku w trzech poprzednich miesiącach, nieznacznie zwiększyła się sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży ogółem, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 0,2% wobec spadku o 7,6% przed rokiem).
| 01‒09 2024 | 01‒09 2025 | |
|---|---|---|
| żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 99,4 | 99,6 |
| paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 109,7 | 103,2 |
| pozostałe | 112,5 | 98,0 |
| pojazdy samochodowe, motocykle, części | 119,3 | 109,1 |
| meble, rtv, agd | 93,4 | 114,7 |
| farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 108,2 | 104,8 |
| tekstylia, odzież, obuwie | 87,0 | 111,1 |
| prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 100,5 | 99,4 |
| 01‒09 2024 | 01‒09 2025 | |
|---|---|---|
| żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 25,7 | 25,9 |
| paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 14,1 | 13,3 |
| pozostałe | 10,0 | 9,4 |
| pojazdy samochodowe, motocykle, części | 7,9 | 7,8 |
| meble, rtv, agd | 7,5 | 7,8 |
| farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,2 | 7,7 |
| tekstylia, odzież, obuwie | 5,6 | 5,9 |
| prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 3,9 | 3,8 |
W okresie styczeń‒wrzesień br. 8,7% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. o 0,2 p.proc. więcej niż przed rokiem. Większy niż rok wcześniej był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. w grupie tekstylia, odzież, obuwie (24,7% wobec 23,1%), mniejszy m.in. w grupach prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,4% wobec 23,2%), a zbliżony do notowanego przed rokiem ‒ w grupie meble, rtv, agd (17,7% wobec 17,8%).
| 01‒09 2024 | 01‒09 2025 | |
|---|---|---|
| ogółem | 8,5 | 8,7 |
| tekstylia, odzież, obuwie | 23,1 | 24,7 |
| prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 23,2 | 19,4 |
| meble, rtv, agd | 17,8 | 17,7 |
| pozostałe | 10,8 | 12,2 |
| farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 5,9 | 6,6 |
| pojazdy samochodowe, motocykle, części* | 1,1 | (.) | żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,6 | 0,8 |
Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych w okresie styczeń‒wrzesień br. była o 0,3% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 2,0% (wobec spadku rok wcześniej odpowiednio o 2,0% i o 3,3%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem znaczny wzrost notowano w grupach: kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 13,9%) oraz żywność (o 10,1%, po spadku przed rokiem o 4,7%).
| 01‒09 2024 | 01‒09 2025 | |
|---|---|---|
| przedsiębiorstwa handlowe | 98,0 | 100,3 |
| w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 96,7 | 102,0 |
We wrześniu br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zwiększyła się w skali roku o 6,9%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych ‒ o 7,7% (przed rokiem notowano spadek odpowiednio o 3,6% i o 4,2%).
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | |
| przedsiębiorstwa handlowe | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 | 96,9 | 102,8 | 99,8 | 102,8 | 100,4 | 101,8 | 99,4 | 106,9 |
| w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 | 99,8 | 104,1 | 102,1 | 104,4 | 102,0 | 102,4 | 100,1 | 107,7 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl