W kwietniu 2025 r., po spadku w dwóch poprzednich miesiącach, sprzedaż detaliczna była o 7,6% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 4,1%).
W okresie styczeń–kwiecień br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 3,3% (wobec wzrostu o 5,0% rok wcześniej).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | |
ogółem | 92,7 | 93,2 | 95,3 | 96,0 | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,9 | 99,5 | 99,7 | 107,6 |
W większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż przed rokiem, z wyjątkiem grupy pozostałe, gdzie od początku br. utrzymuje się spadek. W znacznym stopniu wzrosła sprzedaż w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 14,9%) oraz w grupie meble, rtv, agd (o 13,2%, po spadku w kwietniu ub. roku o 3,3%). Odnotowano wysoki wzrost w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w żywności, napojach i wyrobach tytoniowych (o 9,7% wobec spadku o 6,8% rok wcześniej), na co wpłynął m.in. późniejszy termin Świąt Wielkanocnych w bieżącym roku oraz większa liczba dni handlowych w kwietniu br. Wysoki wzrost notowano również w grupie tekstylia, odzież obuwie (o 8,4%, po znacznym spadku rok wcześniej - o 15,8%). Wzrosła także sprzedaż m.in. w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowym (o 1,6%, po spadkach w poprzednich miesiącach br.).
04 2024 | 04 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 93,2 | 109,7 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 111,9 | 101,6 |
pozostałe | 129,7 | 94,0 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 133,8 | 114,9 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 106,4 | 107,5 |
meble, rtv, agd | 96,7 | 113,2 |
tekstylia, odzież, obuwie | 84,2 | 108,4 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 104,2 | 103,9 |
04 2024 | 04 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 24,2 | 26,0 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 14,0 | 12,3 |
pozostałe | 10,5 | 9,4 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 8,0 | 8,0 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,3 | 7,4 |
meble, rtv, agd | 7,5 | 7,8 |
tekstylia, odzież, obuwie | 6,1 | 6,0 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 3,9 | 3,8 |
W kwietniu br., podobnie jak przed rokiem, 8,8% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3. Większy niż w kwietniu ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (25,4% wobec 23,1%) oraz meble, rtv, agd (17,3% wobec 16,3%), a mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,5% wobec 22,4%).
04 2024 | 04 2025 | |
---|---|---|
ogółem | 8,8 | 8,8 |
tekstylia, odzież, obuwie | 23,1 | 25,4 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 22,4 | 19,5 |
meble, rtv, agd | 16,3 | 17,3 |
pozostałe | 10,6 | 11,2 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 6,2 | 6,3 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 1,7 | 5,6 | żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,6 | 0,8 |
Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w kwietniu br. była o 0,2% niższa niż przed rokiem, w tym zwiększyła się w przedsiębiorstwach hurtowych o 2,1% (wobec wzrostu w kwietniu ub. roku odpowiednio o 6,1% i o 3,0%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 9,4%). Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. w grupie żywność (o 16,1%) oraz w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 9,3%).
W okresie styczeń–kwiecień br. sprzedaż hurtowa zmniejszyła się w skali roku o 0,5%, w tym wzrosła w przedsiębiorstwach hurtowych o 1,4% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 3,7% i o 6,6%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | |
przedsiębiorstwa handlowe | 78,8 | 80,9 | 85,0 | 82,0 | 79,9 | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 | 96,9 | 102,8 | 99,8 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 72,5 | 74,8 | 78,8 | 75,8 | 73,2 | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 | 99,8 | 104,1 | 102,1 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl