W maju 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 4,4% wyższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 7,6% w poprzednim miesiącu oraz o 5,0% w maju ub. roku).
W okresie styczeń–maj br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 3,5% (wobec wzrostu o 5,5% rok wcześniej).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | |
ogółem | 93,2 | 95,3 | 96,0 | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,9 | 99,5 | 99,7 | 107,6 | 104,4 |
W większości grup sprzedaż detaliczna w maju br. była wyższa niż rok wcześniej, z wyjątkiem grupy pozostałe, gdzie nadal obserwowano spadek (który wyniósł 10,8%). W znacznym stopniu zwiększyła się sprzedaż w grupie meble, rtv, agd (o 18,9%, po spadku o 8,4% w maju ub. roku) oraz w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 15,7%). W drugim miesiącu z rzędu wzrost notowano także w grupach o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w żywności, napojach i wyrobach tytoniowych (o 1,5%) oraz w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowym (o 4,9%). Po znacznym spadku w maju ub. roku, wzrosła sprzedaż również w grupie tekstylia, odzież obuwie (o 4,7%).
05 2024 | 05 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 99,0 | 101,5 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 109,0 | 104,9 |
pozostałe | 123,5 | 89,2 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 123,8 | 115,7 |
meble, rtv, agd | 91,6 | 118,9 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 110,2 | 106,0 |
tekstylia, odzież, obuwie | 86,5 | 104,7 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 101,5 | 103,5 |
05 2024 | 05 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 24,8 | 25,5 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 14,0 | 12,9 |
pozostałe | 10,8 | 9,4 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 7,8 | 8,1 |
meble, rtv, agd | 6,9 | 7,8 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,3 | 7,6 |
tekstylia, odzież, obuwie | 6,0 | 6,0 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 4,1 | 4,0 |
W maju br. 8,8% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. o 0,2 p.proc. więcej niż przed rokiem. Większy niż w maju ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (23,7% wobec 22,5%) oraz meble, rtv, agd (17,3% wobec 16,4%), a mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,2% wobec 22,3%).
05 2024 | 05 2025 | |
---|---|---|
ogółem | 8,6 | 8,8 |
tekstylia, odzież, obuwie | 22,5 | 23,7 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 22,3 | 19,2 |
meble, rtv, agd | 16,4 | 17,3 |
pozostałe | 11,2 | 12,5 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 6,2 | 6,5 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 1,1 | 5,1 | żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,6 | 0,9 |
Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w maju br. była o 2,8% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 4,4% (wobec spadku w maju ub. roku odpowiednio o 5,3% i o 6,7%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem wzrost sprzedaży notowano m.in. w grupach kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 15,7%, po spadku rok wcześniej o 2,5%) oraz półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 9,5%). Niższa niż przed rokiem była natomiast sprzedaż w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 3,3%).
W okresie styczeń–maj br. sprzedaż hurtowa zwiększyła się w skali roku o 0,5%, w tym wzrosła w przedsiębiorstwach hurtowych o 1,9% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 4,4% i o 6,7%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | |
przedsiębiorstwa handlowe | 80,9 | 85,0 | 82,0 | 79,9 | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 | 96,9 | 102,8 | 99,8 | 102,8 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 74,8 | 78,8 | 75,8 | 73,2 | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 | 99,8 | 104,1 | 102,1 | 104,4 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl