Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 25.03.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za luty 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W lutym 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 0,5% niższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 4,9% w poprzednim miesiącu oraz o 6,1% w lutym ub. roku). W okresie styczeń–luty br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 2,0% (wobec wzrostu o 4,6% rok wcześniej).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02
ogółem 95,0 92,7 92,7 93,2 95,3 96,0 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,9 99,5

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

Mniejsza niż w lutym ub. roku była sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w jednostkach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 2,2%). Spadek sprzedaży, po znacznych wzrostach przed rokiem, notowano także w grupie paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 3,0%) oraz w grupie pozostałe (o 8,7%). W drugim miesiącu z rzędu zwiększyła się natomiast sprzedaż (po spadkach w lutym ub. roku) w grupach tekstylia, odzież, obuwie (o 6,0%) oraz meble, rtv, agd (o 5,8%). Wzrosła również sprzedaż (ale mniej niż w poprzednich miesiącach) w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 5,1%).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
02 2024
02 2025
02 2024 02 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 101,3 97,8
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 113,4 97,0
pozostałe 123,0 91,3
pojazdy samochodowe, motocykle, części 126,6 105,1
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 106,9 107,4
meble, rtv, agd 94,8 105,8
tekstylia, odzież, obuwie 78,5 106,0
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 102,9 101,7

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

02 2024
02 2025
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
02 2024 02 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 25,4 26,2
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 13,9 13,1
pozostałe 10,1 9,3
pojazdy samochodowe, motocykle, części 8,9 8,8
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,8 8,5
meble, rtv, agd 7,1 7,4
tekstylia, odzież, obuwie 4,8 5,0
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 3,8 3,9

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W lutym br. 9,0% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. nieco więcej niż przed rokiem (8,6%). Większy niż w lutym ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (28,0% wobec 24,8%), a mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,7% wobec 24,2%) oraz meble, rtv, agd (18,8% wobec 19,0%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

02 2024
02 2025
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
02 2024 02 2025
ogółem 8,6 9,0
tekstylia, odzież, obuwie 24,8 28,0
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 24,2 19,7
meble, rtv, agd 19,0 18,8
pozostałe 10,9 12,0
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 6,7 6,8
pojazdy samochodowe, motocykle, części 1,3 4,9
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,6 0,8

Sprzedaż hurtowa

Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w lutym br. była o 3,1% niższa niż przed rokiem, w tym zmniejszyła się w przedsiębiorstwach hurtowych o 0,2% (wobec spadku w lutym ub. roku odpowiednio o 2,5% i o 7,8%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 16,5%). Wzrost sprzedaży obserwowano natomiast m.in. w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 11,3%) oraz w grupie półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 9,0%).

W okresie styczeń–luty br. sprzedaż hurtowa zmniejszyła się w skali roku o 1,3%, w tym zwiększyła się w przedsiębiorstwach hurtowych o 1,5% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 4,3% i o 8,5%).

Sprzedaż hurtowa

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02
przedsiębiorstwa handlowe 94,0 83,3 78,8 80,9 85,0 82,0 79,9 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4 96,9
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 91,6 76,6 72,5 74,8 78,8 75,8 73,2 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4 99,8

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail: ssgk@stat.gov.pl