Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 23.09.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za sierpień 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W sierpniu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 3,1% wyższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 4,8% w poprzednim miesiącu oraz o 2,6% w sierpniu ub. roku).

W okresie styczeń–sierpień br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 3,6% (rok wcześniej tempo wzrostu było zbliżone – 3,7%).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08
ogółem 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,9 99,5 99,7 107,6 104,4 102,2 104,8 103,1

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

W większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej. Znaczny wzrost, po spadku w sierpniu ub. roku, notowano w grupach: tekstylia, odzież, obuwie (o 18,9%) oraz meble, rtv, agd (o 13,9%). Zwiększyła się także sprzedaż m.in. w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,4%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 6,1%). Głębszy niż w poprzednich miesiącach był natomiast spadek sprzedaży w największej grupie, tj. żywności, napojach i wyrobach tytoniowych – wyniósł 3,4%. Nadal niższa niż przed rokiem była sprzedaż w grupie pozostałe (o 3,7%).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
08 2024
08 2025
08 2024 08 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 99,6 96,6
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 105,7 106,1
pozostałe 113,9 96,3
meble, rtv, agd 94,7 113,9
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 111,2 103,3
pojazdy samochodowe, motocykle, części 115,7 109,4
tekstylia, odzież, obuwie 86,4 118,9
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 98,1 98,0

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

08 2024
08 2025
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
08 2024 08 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 25,9 25,6
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 14,5 14,0
pozostałe 9,9 9,4
meble, rtv, agd 7,4 8,0
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,3 7,5
pojazdy samochodowe, motocykle, części 6,9 6,9
tekstylia, odzież, obuwie 5,6 6,3
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 4,0 3,8

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W sierpniu br. 8,1% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. nieco więcej niż rok wcześniej (o 0,1 p.proc.). Udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży był większy niż w sierpniu ub. roku m.in. w grupie tekstylia, odzież, obuwie (22,7% wobec 21,0%), a mniejszy m.in. w grupach prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (18,3% wobec 22,3%) oraz meble, rtv, agd (16,6% wobec 17,2%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

08 2024
08 2025
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
08 2024 08 2025
ogółem 8,0 8,1
tekstylia, odzież, obuwie 21,0 22,7
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 22,3 18,3
meble, rtv, agd 17,2 16,6
pozostałe 10,5 11,8
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 5,4 6,2
pojazdy samochodowe, motocykle, części 1,0 4,2
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,5 0,8

Sprzedaż hurtowa towarów

Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w sierpniu br. była o 0,6% niższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych nieznacznie zwiększyła się – o 0,1% (wobec spadku w sierpniu ub. roku odpowiednio o 3,8% i o 2,8%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 5,0%). Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 8,9%) oraz w grupie żywność (o 8,0%, po spadku przed rokiem o 3,9%).

W okresie styczeń–sierpień br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zmniejszyła się w skali roku o 1,0%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych wzrosła o 0,3% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 1,5% i o 2,6%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08
przedsiębiorstwa handlowe 79,9 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4 96,9 102,8 99,8 102,8 100,4 101,8 99,4
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 73,2 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4 99,8 104,1 102,1 104,4 102,0 102,4 100,1

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail: ssgk@stat.gov.pl