W lutym 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 0,5% niższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 4,9% w poprzednim miesiącu oraz o 6,1% w lutym ub. roku). W okresie styczeń–luty br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 2,0% (wobec wzrostu o 4,6% rok wcześniej).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | |
ogółem | 95,0 | 92,7 | 92,7 | 93,2 | 95,3 | 96,0 | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,9 | 99,5 |
Mniejsza niż w lutym ub. roku była sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w jednostkach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 2,2%). Spadek sprzedaży, po znacznych wzrostach przed rokiem, notowano także w grupie paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 3,0%) oraz w grupie pozostałe (o 8,7%). W drugim miesiącu z rzędu zwiększyła się natomiast sprzedaż (po spadkach w lutym ub. roku) w grupach tekstylia, odzież, obuwie (o 6,0%) oraz meble, rtv, agd (o 5,8%). Wzrosła również sprzedaż (ale mniej niż w poprzednich miesiącach) w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 5,1%).
02 2024 | 02 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 101,3 | 97,8 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 113,4 | 97,0 |
pozostałe | 123,0 | 91,3 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 126,6 | 105,1 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 106,9 | 107,4 |
meble, rtv, agd | 94,8 | 105,8 |
tekstylia, odzież, obuwie | 78,5 | 106,0 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 102,9 | 101,7 |
02 2024 | 02 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 25,4 | 26,2 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 13,9 | 13,1 |
pozostałe | 10,1 | 9,3 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 8,9 | 8,8 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,8 | 8,5 |
meble, rtv, agd | 7,1 | 7,4 |
tekstylia, odzież, obuwie | 4,8 | 5,0 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 3,8 | 3,9 |
W lutym br. 9,0% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. nieco więcej niż przed rokiem (8,6%). Większy niż w lutym ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (28,0% wobec 24,8%), a mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,7% wobec 24,2%) oraz meble, rtv, agd (18,8% wobec 19,0%).
02 2024 | 02 2025 | |
---|---|---|
ogółem | 8,6 | 9,0 |
tekstylia, odzież, obuwie | 24,8 | 28,0 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 24,2 | 19,7 |
meble, rtv, agd | 19,0 | 18,8 |
pozostałe | 10,9 | 12,0 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 6,7 | 6,8 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 1,3 | 4,9 | żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,6 | 0,8 |
Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w lutym br. była o 3,1% niższa niż przed rokiem, w tym zmniejszyła się w przedsiębiorstwach hurtowych o 0,2% (wobec spadku w lutym ub. roku odpowiednio o 2,5% i o 7,8%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 16,5%). Wzrost sprzedaży obserwowano natomiast m.in. w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 11,3%) oraz w grupie półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 9,0%).
W okresie styczeń–luty br. sprzedaż hurtowa zmniejszyła się w skali roku o 1,3%, w tym zwiększyła się w przedsiębiorstwach hurtowych o 1,5% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 4,3% i o 8,5%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | |
przedsiębiorstwa handlowe | 94,0 | 83,3 | 78,8 | 80,9 | 85,0 | 82,0 | 79,9 | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 | 96,9 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 91,6 | 76,6 | 72,5 | 74,8 | 78,8 | 75,8 | 73,2 | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 | 99,8 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl