Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 25.06.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za maj 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W maju 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 4,4% wyższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 7,6% w poprzednim miesiącu oraz o 5,0% w maju ub. roku).

W okresie styczeń–maj br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 3,5% (wobec wzrostu o 5,5% rok wcześniej).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05
ogółem 93,2 95,3 96,0 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,9 99,5 99,7 107,6 104,4

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

W większości grup sprzedaż detaliczna w maju br. była wyższa niż rok wcześniej, z wyjątkiem grupy pozostałe, gdzie nadal obserwowano spadek (który wyniósł 10,8%). W znacznym stopniu zwiększyła się sprzedaż w grupie meble, rtv, agd (o 18,9%, po spadku o 8,4% w maju ub. roku) oraz w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 15,7%). W drugim miesiącu z rzędu wzrost notowano także w grupach o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w żywności, napojach i wyrobach tytoniowych (o 1,5%) oraz w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowym (o 4,9%). Po znacznym spadku w maju ub. roku, wzrosła sprzedaż również w grupie tekstylia, odzież obuwie (o 4,7%).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
05 2024
05 2025
05 2024 05 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 99,0 101,5
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 109,0 104,9
pozostałe 123,5 89,2
pojazdy samochodowe, motocykle, części 123,8 115,7
meble, rtv, agd 91,6 118,9
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 110,2 106,0
tekstylia, odzież, obuwie 86,5 104,7
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 101,5 103,5

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

05 2024
05 2025
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
05 2024 05 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 24,8 25,5
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 14,0 12,9
pozostałe 10,8 9,4
pojazdy samochodowe, motocykle, części 7,8 8,1
meble, rtv, agd 6,9 7,8
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,3 7,6
tekstylia, odzież, obuwie 6,0 6,0
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 4,1 4,0

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W maju br. 8,8% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. o 0,2 p.proc. więcej niż przed rokiem. Większy niż w maju ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (23,7% wobec 22,5%) oraz meble, rtv, agd (17,3% wobec 16,4%), a mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,2% wobec 22,3%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

05 2024
05 2025
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
05 2024 05 2025
ogółem 8,6 8,8
tekstylia, odzież, obuwie 22,5 23,7
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 22,3 19,2
meble, rtv, agd 16,4 17,3
pozostałe 11,2 12,5
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 6,2 6,5
pojazdy samochodowe, motocykle, części 1,1 5,1
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,6 0,9

Sprzedaż hurtowa towarów

Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w maju br. była o 2,8% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 4,4% (wobec spadku w maju ub. roku odpowiednio o 5,3% i o 6,7%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem wzrost sprzedaży notowano m.in. w grupach kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 15,7%, po spadku rok wcześniej o 2,5%) oraz półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 9,5%). Niższa niż przed rokiem była natomiast sprzedaż w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 3,3%).

W okresie styczeń–maj br. sprzedaż hurtowa zwiększyła się w skali roku o 0,5%, w tym wzrosła w przedsiębiorstwach hurtowych o 1,9% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 4,4% i o 6,7%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05
przedsiębiorstwa handlowe 80,9 85,0 82,0 79,9 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4 96,9 102,8 99,8 102,8
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 74,8 78,8 75,8 73,2 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4 99,8 104,1 102,1 104,4

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail: ssgk@stat.gov.pl