W sierpniu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 3,1% wyższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 4,8% w poprzednim miesiącu oraz o 2,6% w sierpniu ub. roku).
W okresie styczeń–sierpień br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 3,6% (rok wcześniej tempo wzrostu było zbliżone – 3,7%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | |
ogółem | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,9 | 99,5 | 99,7 | 107,6 | 104,4 | 102,2 | 104,8 | 103,1 |
W większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej. Znaczny wzrost, po spadku w sierpniu ub. roku, notowano w grupach: tekstylia, odzież, obuwie (o 18,9%) oraz meble, rtv, agd (o 13,9%). Zwiększyła się także sprzedaż m.in. w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,4%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 6,1%). Głębszy niż w poprzednich miesiącach był natomiast spadek sprzedaży w największej grupie, tj. żywności, napojach i wyrobach tytoniowych – wyniósł 3,4%. Nadal niższa niż przed rokiem była sprzedaż w grupie pozostałe (o 3,7%).
08 2024 | 08 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 99,6 | 96,6 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 105,7 | 106,1 |
pozostałe | 113,9 | 96,3 |
meble, rtv, agd | 94,7 | 113,9 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 111,2 | 103,3 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 115,7 | 109,4 |
tekstylia, odzież, obuwie | 86,4 | 118,9 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 98,1 | 98,0 |
08 2024 | 08 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 25,9 | 25,6 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 14,5 | 14,0 |
pozostałe | 9,9 | 9,4 |
meble, rtv, agd | 7,4 | 8,0 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,3 | 7,5 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 6,9 | 6,9 |
tekstylia, odzież, obuwie | 5,6 | 6,3 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 4,0 | 3,8 |
W sierpniu br. 8,1% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. nieco więcej niż rok wcześniej (o 0,1 p.proc.). Udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży był większy niż w sierpniu ub. roku m.in. w grupie tekstylia, odzież, obuwie (22,7% wobec 21,0%), a mniejszy m.in. w grupach prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (18,3% wobec 22,3%) oraz meble, rtv, agd (16,6% wobec 17,2%).
08 2024 | 08 2025 | |
---|---|---|
ogółem | 8,0 | 8,1 |
tekstylia, odzież, obuwie | 21,0 | 22,7 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 22,3 | 18,3 |
meble, rtv, agd | 17,2 | 16,6 |
pozostałe | 10,5 | 11,8 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 5,4 | 6,2 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 1,0 | 4,2 | żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,5 | 0,8 |
Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w sierpniu br. była o 0,6% niższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych nieznacznie zwiększyła się – o 0,1% (wobec spadku w sierpniu ub. roku odpowiednio o 3,8% i o 2,8%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 5,0%). Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 8,9%) oraz w grupie żywność (o 8,0%, po spadku przed rokiem o 3,9%).
W okresie styczeń–sierpień br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zmniejszyła się w skali roku o 1,0%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych wzrosła o 0,3% (wobec spadku przed rokiem odpowiednio o 1,5% i o 2,6%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | |
przedsiębiorstwa handlowe | 79,9 | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 | 96,9 | 102,8 | 99,8 | 102,8 | 100,4 | 101,8 | 99,4 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 73,2 | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 | 99,8 | 104,1 | 102,1 | 104,4 | 102,0 | 102,4 | 100,1 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl