Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 30.01.2025 r.

Rynek wewnętrzny

Dane za 2024 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

Według wstępnych szacunków w 2024 r. sprzedaż detaliczna ogółem, zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe łącznie z przedsiębiorstwami o liczbie pracujących do 9 osób, była o 1,0% wyższa niż w roku poprzednim (w 2023 r. notowano spadek o 4,5%).

W przedsiębiorstwach o liczbie pracujących powyżej 9 osób sprzedaż detaliczna w 2024 r. zwiększyła się o 2,7% w stosunku do roku poprzedniego (wobec spadku o 2,7% w 2023 r.).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, rok poprzedni=100
pełna zbiorowość
powyżej 9 osób pracujących
* W zakresie pełnej zbiorowości - dane szacunkowe.
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024*
pełna zbiorowość 106,2 105,5 104,6 104,7 96,3 106,9 102,6 95,5 101,0
powyżej 9 osób pracujących 105,7 107,3 106,2 105,4 96,9 108,1 105,0 97,3 102,7
* W zakresie pełnej zbiorowości - dane szacunkowe.

W grudniu 2024 r. sprzedaż detaliczna była o 1,9% wyższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 3,1% w listopadzie 2024 r. i spadku o 2,3% w grudniu 2023 r.).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
2022 2023 2024
12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
ogółem 100,2 100,1 95,0 92,7 92,7 93,2 95,3 96,0 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

W większości grup sprzedaż detaliczna1 w 2024 r. była wyższa niż przed rokiem, w tym najbardziej wzrosła w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 19,6%). Wzrost notowano także m.in. w grupie pozostałe (o 12,8%, po spadku o 9,0% w 2023 r.), w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 7,2% wobec spadku o 7,3% przed rokiem) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 6,4%). Nadal niższa niż przed rokiem była natomiast sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (0,7%). Spadek sprzedaży utrzymał się również w grupie meble, rtv, agd (wyniósł 5,1%) oraz tekstylia, odzież, obuwie (12,4%).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, rok poprzedni=100
2023
2024
1 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 96,9 99,3
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 92,7 107,2
pozostałe 91,0 112,8
pojazdy samochodowe, motocykle, części 106,5 119,6
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 100,7 106,4
meble, rtv, agd 86,6 94,9
tekstylia, odzież, obuwie 96,4 87,6
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 85,3 102,6

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

2023
2024
2023 2024
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 25,8 25,7
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 13,9 13,7
pozostałe 8,8 9,8
pojazdy samochodowe, motocykle, części 7,1 7,9
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,1 7,5
meble, rtv, agd 7,8 7,2
tekstylia, odzież, obuwie 6,9 5,8
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 4,0 4,1

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W 2024 r. 8,9% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet2, tj. nieco więcej niż rok wcześniej (8,6%). Większy niż w 2023 r. był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. tekstyliów, odzieży, obuwia (23,8% wobec 19,0%) oraz mebli, rtv, agd (18,7% wobec 17,1%), natomiast mniejszy m.in. ‒ prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (23,7% wobec 24,3%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

2023
2024
2 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
2023 2024
OGÓŁEM 8,6 8,9
tekstylia, odzież, obuwie 19,0 23,8
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 24,3 23,7
meble, rtv, agd 17,1 18,7
pozostałe 9,3 11,1
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 6,3 6,2
pojazdy samochodowe, motocykle, części 0,9 1,1
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,8 0,6

Sprzedaż hurtowa

Sprzedaż hurtowa3 w 2024 r. była o 0,2% niższa niż rok wcześniej, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zmniejszyła się o 1,4% (w 2023 r. notowano spadek odpowiednio o 18,1% i o 24,7%). Spośród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadła sprzedaż w grupach: półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 3,2%), narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 3,1%) oraz żywność (o 2,3%).

W grudniu 2024 r. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zwiększyła się w skali roku o 4,0%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych ‒ o 3,0% (po spadku w grudniu 2023 r. odpowiednio o 24,9% i o 31,7%).

Sprzedaż hurtowa

ceny bieżące, rok poprzedni=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
3 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
przedsiębiorstwa handlowe 106,0 112,9 110,9 106,6 99,1 122,5 135,9 81,9 99,8
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 103,4 111,9 108,4 105,0 100,3 121,8 139,3 75,3 98,6

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail: Sekretariat-OS@stat.gov.pl