Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 23.07.2025 r.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych1

Dane za czerwiec 2025 r.

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem

W czerwcu 2025 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych2 były o 4,1% wyższe niż rok wcześniej (w maju br. ceny wzrosły o 4,0%, a w czerwcu ub. roku o 2,6%). Towary podrożały w skali roku o 3,2%, a usługi o 6,3%.

W porównaniu z majem br. ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu br. wzrosły o 0,1% (wobec spadku o 0,2% w poprzednim miesiącu).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne ogółem
towary
usługi
1 Na kształtowanie się cen mogły częściowo wpływać działania rządu, np. mrożenie cen oraz zmiany w zakresie stawek podatkowych.

2 Szczegółowe dane dostępne w informacji sygnalnej dotyczącej cen konsumpcyjnych:  Informacja sygnalna wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu  2025 r.
2023 2024 2025
06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 111,5 110,8 110,1 108,2 106,6 106,6 106,2 103,7 102,8 102,0 102,4 102,5 102,6 104,2 104,3 104,9 105,0 104,7 104,7 104,9 104,9 104,9 104,3 104,0 104,1
towary 111,4 110,6 109,8 107,6 105,7 105,9 105,5 102,4 101,4 100,4 101,1 101,2 101,3 103,5 103,6 104,2 104,3 103,8 104,0 104,2 104,3 104,4 103,5 103,3 103,2
usługi 111,7 111,3 111,1 109,7 109,3 108,6 108,2 107,6 107,0 106,6 106,2 106,2 106,1 106,2 106,2 106,8 106,7 107,2 106,6 106,8 106,6 106,4 106,3 106,0 106,3

W okresie styczeń–czerwiec br. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku wyniósł 4,5% (rok wcześniej notowano wzrost o 2,7%). Wzrosły m.in. ceny związane z mieszkaniem (o 8,4%, w tym nośniki energii podrożały o 13,0%) oraz ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 5,7%). Niższe niż przed rokiem były natomiast m.in. ceny w zakresie transportu (o 4,2%, w tym ceny paliw do prywatnych środków transportu – o 6,2%).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne
towary
usługi
2023 2024 2025
04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 113,1 109,7 106,4 102,8 102,5 104,5 104,8 104,9 104,1
towary 113,3 109,3 105,7 101,4 101,2 103,8 104,0 104,3 103,3
usługi 112,4 110,7 108,7 107,1 106,2 106,4 106,8 106,6 106,2

Czynniki wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych

W czerwcu br. w skali roku wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w największym stopniu został podwyższony przez wzrosty cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 1,97 p.proc., w tym cen nośników energii – o 1,35 p.proc.) oraz cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,29 p.proc., w tym cen żywności o 1,15 p.proc.). Wskaźnik ogółem podniosły również wzrosty cen m.in. napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,35 p.proc.) oraz w zakresie restauracji i hoteli (o 0,34 p.proc.). Na obniżenie wskaźnika cen wpłynął głównie spadek cen związanych z transportem (o 0,67 p.proc., w tym cen paliw do prywatnych środków transportu – o 0,56 p.proc.).

W porównaniu z poprzednim miesiącem w czerwcu br. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem został podwyższony przez wzrosty cen m.in. związanych z rekreacją i kulturą (o 0,10 p.proc.) oraz cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,04 p.proc.). Na wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem obniżająco wpływał natomiast spadek cen m.in. odzieży i obuwia (o 0,06 p.proc.), jak również cen w zakresie transportu (o 0,04 p.proc.) i mieszkania (o 0,02 p.proc., w tym o 0,03 p.proc. spadek cen nośników energii).

Wpływ zmian cen grup towarów i usług na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w czerwcu 2025 r.

analogiczny okres roku poprzedniego=100
06 2025
żywność i napoje bezalkoholowe 1,29
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 0,35
odzież i obuwie -0,06
mieszkanie ogółem 1,97
zdrowie 0,27
transport -0,67
łączność 0,18
rekreacja i kultura 0,23
edukacja 0,08
restauracje i hotele 0,34
inne towary i usługi 0,08

Wskaźnik cen według COICOP

W czerwcu br. największy wzrost w skali roku ponownie notowano w przypadku cen związanych z mieszkaniem (8,2%) i edukacją (8,0%), choć był on nieco mniejszy niż w poprzednim miesiącu.

Bardziej niż w maju br. wzrosły w skali roku ceny:

  • napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (6,7% wobec 6,3%),
  • w zakresie restauracji i hoteli (6,0% wobec 5,9%),
  • związane z łącznością (4,4% wobec 2,8%).

    Mniejszy niż w maju br. był wzrost w skali roku cen towarów i usług w zakresie:
  • żywności i napojów bezalkoholowych (wzrost wyniósł 4,9% wobec 5,5%),
  • zdrowia (4,6% wobec 4,9%),
  • rekreacji i kultury (3,3% wobec 3,4%),
  • w grupie inne towary i usługi3 (1,3% wobec 2,0%).

    Niższe niż w czerwcu ub. roku były natomiast ceny:
  • związane z transportem (o 6,0% wobec spadku o 7,2% w maju br.),
  • odzieży i obuwia (o 1,5%, w maju br. spadek wyniósł 1,6%).

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu br. wzrosły o 0,1% w porównaniu z poprzednim miesiącem, w tym m.in. w zakresie łączności (o 0,7%), restauracji i hoteli oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (po 0,6%), jak również, ceny żywności i napojów bezalkoholowych i w zakresie zdrowia (po 0,2%). Spadły natomiast ceny m.in. odzieży i obuwia (o 1,7%), ceny w zakresie transportu (o 0,4%, w tym paliw do prywatnych środków transportu – o 1,3%), jak również, nieznacznie, ceny związane z mieszkaniem (o 0,1%).

  • Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych według COICOP

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    06 2024
    06 2025
    3 Do grupy zaliczane są m.in. artykuły do higieny osobistej i kosmetyki, usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne, opieka społeczna, usługi ubezpieczeniowe oraz usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje.
    06 2024 06 2025
    towary i usługi konsumpcyjne ogółem 102,6 104,1
    żywność i napoje bezalkoholowe 102,5 104,9
    napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 103,9 106,7
    odzież i obuwie 99,1 98,5
    mieszkanie ogółem 101,7 108,2
    zdrowie 102,8 104,6
    transport 100,6 94,0
    łączność 101,2 104,4
    rekreacja i kultura 103,8 103,3
    edukacja 109,0 108,0
    restauracje i hotele 107,7 106,0
    inne towary i usługi 104,3 101,3

    Ceny żywności i napojów bezalkoholowych

    Wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych w skali roku w czerwcu br. wyniósł 4,9% (wobec 5,5% w maju br. oraz 2,5% w czerwcu ub.  roku). Żywność była droższa niż przed rokiem o 4,8%, a napoje bezalkoholowe o 6,0%. Znacznie podrożały w skali roku oleje i tłuszcze – przeciętnie o 11,0%, z których tłuszcze zwierzęce podrożały o 15,8% (w tym masło o 17,7%), a tłuszcze roślinne – o 4,4% (wobec spadku ich cen o 8,7% rok wcześniej). Więcej niż w czerwcu ub.  roku płacono również za owoce (o 11,1%) oraz za artykuły z grupy mleko, sery i jaja – przeciętnie o 6,1% (podrożały m.in. jaja – o 18,2%, sery i twarogi – o 4,5%, jogurty – o 3,9%, mleko – o 3,5% oraz śmietana – o 2,5%). Droższe niż rok wcześniej było także mięso – przeciętnie o 4,3%, najbardziej podrożało mięso wołowe – o 14,9% i drobiowe – o 13,8%. Więcej niż w czerwcu ub. roku konsumenci płacili także za wędliny – o 2,6%, natomiast mniej za mięso wieprzowe – o 0,9%. Pieczywo podrożało o 4,2%, a ryby i owoce morza oraz makarony i produkty makaronowe po 1,0%. Nieznacznie wyższe niż przed rokiem były ceny ryżu (o 0,2%) oraz kasz i ziaren zbóż (o 0,1%). Dużo tańszy niż rok wcześniej był natomiast cukier (o 29,0%). Mniej niż w czerwcu ub. roku płacono również za warzywa (o 2,2%) oraz mąkę (o 1,4%). Spośród napojów znacznie podrożały w skali roku m.in. kakao i czekolada w proszku (o 16,1%), kawa (o 12,8%) oraz soki owocowe i warzywne (o 11,8%).

    Wskaźniki cen żywności i napojów bezalkoholowych

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    żywność i napoje bezalkoholowe
    żywność
    napoje bezalkoholowe
    2023 2024 2025
    06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06
    żywność i napoje bezalkoholowe 117,8 115,6 112,7 110,4 108,0 107,3 106,0 104,9 102,7 100,3 101,9 101,6 102,5 103,2 104,1 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,2 106,7 105,3 105,5 104,9
    żywność 117,7 115,6 112,5 110,1 107,6 106,9 105,5 104,4 102,1 99,7 101,4 101,3 102,2 103,1 104,0 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,3 106,7 105,3 105,4 104,8
    napoje bezalkoholowe 118,1 116,5 114,9 113,4 112,7 111,7 110,6 109,5 108,1 106,4 106,1 104,6 104,9 105,0 104,8 104,7 104,6 104,2 104,3 105,5 105,9 106,6 106,1 106,7 106,0

    Ceny związane z mieszkaniem

    Ceny towarów i usług w zakresie mieszkania w czerwcu br. były o 8,2% wyższe niż przed rokiem (w maju br. ich wzrost wyniósł 8,3%). Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii były droższe niż w czerwcu ub. roku przeciętnie o 10,5%. Nośniki energii podrożały o 12,8%, w tym najbardziej gaz (o 24,8%) i energia elektryczna (o 19,6%). Znacznie więcej niż przed rokiem konsumenci płacili również za wywóz śmieci (o 11,9%), zaopatrywanie w wodę (o 9,9%) oraz za usługi kanalizacyjne (o 8,0%). Nieco niższe niż rok wcześniej były ceny towarów i usług związanych z wyposażeniem mieszkania i prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 0,1%), w tym tańsze były m.in. urządzenia gospodarstwa domowego (o 4,5%), a znacznie droższe usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 12,3%).

    Wskaźniki cen związanych z mieszkaniem

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    mieszkanie ogółem
    użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii
    wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego
    2023 2024 2025
    06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06
    mieszkanie ogółem 113,9 113,1 111,4 109,2 108,2 107,6 108,4 102,0 101,6 101,5 101,5 101,6 101,7 107,4 107,5 108,0 107,9 108,1 108,2 108,3 108,5 108,6 108,3 108,3 108,2
    użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii 114,6 113,8 112,0 109,5 108,3 108,1 109,2 101,3 101,1 101,3 101,4 101,6 101,7 108,7 109,0 109,7 109,7 109,9 110,1 110,6 110,7 110,9 110,8 110,6 110,5
    wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 111,0 110,6 109,4 108,1 107,5 105,9 105,8 104,8 104,0 102,6 102,2 101,4 101,7 101,7 101,4 101,2 100,4 100,9 100,4 100,0 100,4 100,5 99,5 100,0 99,9

    Ceny związane z transportem

    Spadek cen towarów i usług w zakresie transportu w czerwcu br. wyniósł 6,0% w skali roku (wobec spadku o 7,2% w maju br.). Za paliwa do prywatnych środków transportu konsumenci płacili o 10,0% mniej niż rok wcześniej (w tym za olej napędowy o 11,4% mniej, a za benzynę o 10,8%). Podrożał natomiast gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu – o 4,4 (wobec spadku tych cen przed rokiem o 7,0%). Potaniały w skali roku samochody osobowe (o 6,2%), natomiast podrożały usługi transportowe (o 5,0%, przy czym w czerwcu ub. roku ceny te spadły o 3,9%).

    Wskaźniki cen związanych z transportem

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    transport
    paliwa do prywatnych środków transportu
    usługi transportowe
    2023 2024 2025
    06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06
    transport 90,3 91,5 98,3 97,2 92,1 97,8 97,2 95,0 96,0 97,1 98,4 102,2 100,6 100,6 98,6 98,5 99,6 95,9 96,7 99,6 97,5 96,4 94,4 92,8 94,0
    paliwa do prywatnych środków transportu 82,0 84,5 93,9 93,0 85,6 94,3 94,0 91,7 93,6 95,5 98,8 103,6 101,6 101,2 98,3 98,0 100,0 94,0 96,1 100,0 97,4 95,3 91,7 88,6 90,0
    usługi transportowe 115,6 107,7 111,4 105,3 103,6 105,6 102,1 102,8 100,9 99,8 88,4 99,2 96,1 96,9 95,3 99,9 97,0 101,6 91,1 110,8 102,0 102,9 99,9 99,2 105,0

    Zmiany cen oraz wynagrodzeń

    Siła nabywcza płac w 1 półroczu br. zwiększyła się w stosunku do większości produktów, w tym spośród żywnościowych i napojów m.in. względem: cukru, mąki, mięsa wieprzowego, kasz i ziaren zbóż, makaronów i produktów makaronowych, ryb i owoców morza, ryżu, warzyw, napojów alkoholowych, wód mineralnych lub źródlanych, wędlin, mleka, śmietany, tłuszczów roślinnych, jogurtu, pieczywa oraz serów i twarogów. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza wynagrodzeń m.in. w odniesieniu do tłuszczów zwierzęcych (w tym masła), jaj, soków owocowych i warzywnych, kakao i czekolady w proszku, mięsa drobiowego oraz wołowego.

    Spośród produktów nieżywnościowych siła nabywcza wynagrodzeń wzrosła w odniesieniu m.in. do usług opieki społecznej, sprzętu telekomunikacyjnego, sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, paliw do prywatnych środków transportu (takich jak olej napędowy i benzyna), opału, odzieży i obuwia, artykułów papierniczo-higienicznych i pozostałych, opłat radiowo-telewizyjnych, środków kosmetycznych i higienicznych, artykułów z grupy meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt oświetleniowy, usług pocztowych, usług sanatoryjnych, usług transportowych, wyrobów farmaceutycznych, energii cieplnej. usług telekomunikacyjnych, usług finansowych świadczonych przez banki i inne instytucje, książek, usług turystyki zorganizowanej za granicą oraz biletów wstępu do kin, teatrów i na koncerty. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac m.in. gazu i energii elektrycznej, papierosów, usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, usług zaopatrywania w wodę i wywozu śmieci oraz usług turystyki zorganizowanej w kraju.

    Wskaźnik cen konsumpcyjnych oraz nominalne i realne wynagrodzenia brutto  w sektorze przedsiębiorstw

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    wynagrodzenia realne w sektorze przedsiębiorstw
    wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
    wynagrodzenia nominalne w sektorze przedsiębiorstw
    2023 2024 2025
    04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06
    wskaźnik cen towarów
    i usług konsumpcyjnych
    113,1 109,7 106,4 102,8 102,5 104,5 104,8 104,9 104,1
    wynagrodzenia nominalne
    w sektorze przedsiębiorstw
    112,2 110,8 111,5 112,5 110,9 110,8 110,1 108,2 109,2
    wynagrodzenia realne
    w sektorze przedsiębiorstw
    99,4 101,1 104,7 109,2 108,1 106,1 105,3 103,3 105,2

    Główny Urząd Statystyczny
    Aleja Niepodległości 208
    00-925 Warszawa

    Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
    Departament Opracowań Statystycznych
    e-mail: ssgk@stat.gov.pl