Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 30.01.2025 r.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych

Dane za 2024 r.

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem

Średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych1 w 2024 r. wyniósł 3,6%, tj. był znacznie mniejszy od notowanego w 2023 r. (11,4%) oraz niższy niż założono w ustawie budżetowej. Kształtował się on jednak powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego. Towary konsumpcyjne podrożały w 2024 r. o 2,6%, a usługi – o 6,6%.

Średnioroczne wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

rok poprzedni=100
towary i usługi konsumpcyjne
towary
usługi
1 Na kształtowanie się cen mogły częściowo wpływać działania rządu, np. mrożenie cen oraz zmiany w zakresie stawek podatkowych (w tym przywrócenie od kwietnia 2024 r. wyższej stawki VAT na żywność, a od lipca 2024 r. częściowe odmrożenie cen energii elektrycznej).
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
towary i usługi konsumpcyjne 99,4 102,0 101,6 102,3 103,4 105,1 114,4 111,4 103,6
towary 98,9 101,8 101,7 101,7 102,1 104,6 115,4 111,4 102,6
usługi 100,8 102,4 101,6 103,9 106,9 106,8 111,2 111,2 106,6

W grudniu 2024 r., podobnie jak w listopadzie, ceny towarów i usług konsumpcyjnych były wyższe niż rok wcześniej o 4,7% 2. Towary podrożały o 4,0%, a usługi – o 6,6%. W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2024 r. nie uległy zmianie.

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne
towary
usługi
2022 2023 2024
12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
towary i usługi konsumpcyjne 116,6 116,6 118,4 116,1 114,7 113,0 111,5 110,8 110,1 108,2 106,6 106,6 106,2 103,7 102,8 102,0 102,4 102,5 102,6 104,2 104,3 104,9 105,0 104,7 104,7
towary 117,6 117,7 120,2 117,1 115,1 113,3 111,4 110,6 109,8 107,6 105,7 105,9 105,5 102,4 101,4 100,4 101,1 101,2 101,3 103,5 103,6 104,2 104,3 103,8 104,0
usługi 113,4 113,3 113,3 113,3 113,3 112,3 111,7 111,3 111,1 109,7 109,3 108,6 108,2 107,6 107,0 106,6 106,2 106,2 106,1 106,2 106,2 106,8 106,7 107,2 106,6

Czynniki wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w największym stopniu został podwyższony przez wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 1,21 p.proc., w tym przez wzrost cen nośników energii – o 0,51 p.proc.) oraz cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,92 p.proc., w tym cen żywności o 0,79 p.proc.). Na podwyższenie tego wskaźnika wpłynął również wzrost cen m.in. towarów i usług w zakresie restauracji i hoteli (o 0,44 p.proc.). Wskaźnik cen został natomiast obniżony m.in. przez spadek cen związanych z transportem (o 0,16 p.proc.).

W grudniu 2024 r. wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w skali roku również najbardziej został podniesiony przez wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 2,06 p.proc., w tym przez wzrost cen nośników energii – o 1,39 p.proc.) oraz wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,32 p.proc., w tym cen żywności – o 1,21 p.proc.). Spadek cen w zakresie transportu natomiast obniżył wskaźnik cen ogółem o 0,31 p.proc., a cen odzieży i obuwia ‒ o 0,07 p.proc.

W porównaniu z poprzednim miesiącem w grudniu 2024 r. największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miał wzrost cen żywności (podniósł wskaźnik ogółem o 0,06 p. proc.) i cen w zakresie transportu (0,05 p.proc.) oraz spadek cen odzieży i obuwia (obniżył wskaźnik cen o 0,06 p.proc.) oraz cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (0,03 p.proc.).

Wpływ zmian cen grup towarów i usług na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r.

rok poprzedni=100
2024
żywność i napoje bezalkoholowe 0,922
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 0,271
Odzież i obuwie -0,011
mieszkanie ogółem 1,207
zdrowie 0,227
transport -0,163
łączność 0,110
rekreacja i kultura 0,292
edukacja 0,081
restauracje i hotele 0,438
inne towary i usługi 0,260

Wskaźnik cen według COICOP

Wzrost cen w 2024 r. dotyczył większości grup towarów i usług konsumpcyjnych i był wolniejszy niż w poprzednim roku. Ceny żywności i napojów bezalkoholowych były o 3,3% wyższe niż rok wcześniej. Wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem wyniósł 4,8%. Ceny towarów i usług w zakresie transportu kształtowały się o 1,8% poniżej poziomu sprzed roku (wobec ich niewielkiego wzrostu w 2023 r.).

Wśród pozostałych grup towarów i usług konsumpcyjnych w 2024 r. mniejszy niż w poprzednim roku był wzrost cen: w zakresie edukacji (wyniósł 9,1%), restauracji i hoteli (7,8%), cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (4,8%), związanych z rekreacją i kulturą (4,7%), cen w zakresie zdrowia (4,2%) oraz łączności (2,6%). Po wzroście w poprzednim roku, spadły ceny odzieży i obuwia – o 0,3%.

W grudniu 2024 r. utrzymał się wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (wyniósł 4,8% w skali roku). Ponownie nieznacznie przyspieszyło tempo wzrostu cen w zakresie mieszkania (do 8,2%) i było najwyższe od początku roku. Spadek cen w zakresie transportu był mniejszy niż w listopadzie 2024 r. (wyniósł 3,3% wobec 4,1%).

Spośród pozostałych grup towarów i usług konsumpcyjnych utrzymał się wzrost cen w zakresie łączności (4,1%). W mniejszym stopniu niż w listopadzie 2024 r. wzrosły natomiast ceny związane z edukacją (9,2% wobec 9,3%), restauracjami i hotelami (6,8% wobec 7,0%), rekreacją i kulturą (5,5% wobec 6,1%), ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (3,3% wobec 3,9%), a w większym – ceny związane ze zdrowiem (5,5% wobec 5,3%). Spadek cen odzieży i obuwia był nieco głębszy niż przed miesiącem (wyniósł 1,7% wobec 1,4%).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych według COICOP

rok poprzedni=100
2023
2024
2023 2024
żywność i napoje bezalkoholowe 115,1 103,3
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 111,1 104,8
odzież i obuwie 106,2 99,7
mieszkanie ogółem 113,4 104,8
zdrowie 108,4 104,2
transport 100,1 98,2
łączność 108,3 102,6
rekreacja i kultura 111,6 104,7
edukacja 112,6 109,1
restauracje i hotele 113,8 107,8
inne towary i usługi 111,6 104,5

Ceny żywności i napojów bezalkoholowych

Wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych w 2024 r. wyniósł 3,3% w skali roku (wobec 15,1% w 2023 r.). Żywność podrożała o 3,1% (w 2023 r. o 15,1%), a napoje bezalkoholowe o 5,6% (wobec odpowiednio 15,2%). Więcej niż w 2023 r. konsumenci płacili m.in. za pieczywo (o 4,9%). Droższe niż w poprzednim roku były również makarony i produkty makaronowe (o 2,9%), warzywa (o 2,8%) i owoce (o 2,5%). Wzrosły ceny mięsa – przeciętnie o 2,5% (podrożały wędliny – o 4,7% oraz mięso wołowe – o 3,2%, a tańsze było mięso drobiowe – o 0,9% oraz, nieznacznie, mięso wieprzowe – o 0,1%). Więcej niż w 2023 r. płacono także za ryby i owoce morza (o 1,6%), artykuły z grupy mleko, sery i jaja – przeciętnie o 1,2% (podrożała m.in. śmietana – o 3,4%, jogurty – o 2,1%, sery i twarogi – o 1,6%, przy spadku cen jaj – o 1,4% oraz mleka – o 0,5%). Nieco droższe niż przed rokiem były także oleje i tłuszcze – przeciętnie 0,6%, z których tłuszcze zwierzęce podrożały o 7,5% (w tym masło o 8,7%), a tłuszcze roślinne potaniały o 7,5%. Dużo tańszy niż w poprzednim roku był cukier (o 23,9% wobec wzrostu cen w 2023 r. o 30,2%). Spadły również ceny kasz i ziaren zbóż (o 4,6%), mąki (o 3,7%) oraz ryżu (o 3,1%) wobec znacznych wzrostów tych cen rok wcześniej. Wśród napojów znacznie podrożały w skali roku m.in. soki owocowe i warzywne (o 10,7%).

Wskaźniki cen żywności i napojów bezalkoholowych

rok poprzedni=100
żywność i napoje bezalkoholowe
żywność
napoje bezalkoholowe
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
żywność i napoje bezalkoholowe 100,8 104,2 102,6 104,9 104,7 103,2 115,4 115,1 103,3
żywność 101,0 104,6 102,7 105,3 105,0 102,8 116,0 115,1 103,1
napoje bezalkoholowe 99,8 101,1 101,5 101,4 101,9 106,5 109,9 115,2 105,6

Ceny związane z mieszkaniem

Wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem w 2024 r. wyniósł 4,8% (wobec 13,4% w 2023 r.). Za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii konsumenci płacili o 5,5% więcej niż rok wcześniej. Ceny nośników energii wzrosły przeciętnie o 4,3%, w tym najbardziej opłaty za energię elektryczną (o 9,5%). Wyższe niż w 2023 r. były ceny gazu (o 7,4%) i energii cieplnej (o 7,1%). Znacznie podrożało także zaopatrywanie w wodę (o 11,2%) oraz usługi kanalizacyjne (o 10,9%). Więcej płacono również za wywóz śmieci (o 2,1%). Towary i usługi w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego podrożały o 1,9%, w tym usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego – o 12,2%.

Wskaźniki cen związanych z mieszkaniem

rok poprzedni=100
mieszkanie ogółem
użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii
wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
mieszkanie ogółem 99,4 101,6 101,8 101,4 105,8 106,5 120,0 113,4 104,8
użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii 99,3 101,9 102,1 101,5 107,3 107,4 122,8 114,3 105,5
wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 99,9 100,3 100,7 100,7 101,0 103,4 110,5 110,4 101,9

Ceny związane z transportem

Ceny towarów i usług w zakresie transportu w 2024 r. były o 1,8% niższe niż w poprzednim roku (wówczas notowano ich wzrost o 0,1%). Potaniały paliwa do prywatnych środków transportu – o 2,4%, w tym gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu o 3,9%, olej napędowy o 2,5%, a benzyna o 2,1%. Niższe niż w 2023 r. były ceny samochodów osobowych – o 5,4%, a także usług transportowych – o 2,8%.

Wskaźniki cen związanych z transportem

rok poprzedni=100
transport
paliwa do prywatnych środków transportu
usługi transportowe
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
transport 95,4 103,8 104,2 100,7 94,4 114,4 119,9 100,1 98,2
paliwa do prywatnych środków transportu 93,3 107,2 107,8 101,6 89,6 122,1 125,2 96,0 97,6
usługi transportowe 95,8 102,3 100,5 103,5 100,2 101,6 117,6 113,6 97,2

Zmiany cen oraz wynagrodzeń

Siła nabywcza płac w 2024 r. zwiększyła się względem większości produktów, w tym spośród żywnościowych m.in. w odniesieniu do: cukru, kasz i ziaren zbóż, mąki, ryżu, jaj, mleka, olejów i tłuszczów, ryb i owoców morza, serów i twarogów, jogurtów, mięsa, owoców, warzyw, makaronów i produktów makaronowych, śmietany oraz pieczywa.

Spośród produktów nieżywnościowych siła nabywcza wynagrodzeń wzrosła w odniesieniu m.in. do opału, sprzętu telekomunikacyjnego, sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, opłat radiowo-telewizyjnych, usług transportowych, paliw do prywatnych środków transportu (takich jak gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu, olej napędowy, benzyna), odzieży, wyrobów farmaceutycznych, opłat za wywóz śmieci, usług telekomunikacyjnych, książek oraz gazet i czasopism. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac m.in. w stosunku do cen turystyki zorganizowanej za granicą.

Wskaźnik cen konsumpcyjnych oraz realne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw

rok poprzedni=100
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
przeciętne miesięczne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych 99,4 102,0 101,6 102,3 103,4 105,1 114,4 111,4 103,6
przeciętne miesięczne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw 104,4 103,9 105,4 104,1 101,5 103,4 99,0 100,5 107,0

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail: Sekretariat-OS@stat.gov.pl