We wrześniu 2025 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych2 wzrosły w skali roku o 2,9%, tj. podobnie jak w sierpniu br. (podczas gdy we wrześniu ub. roku wzrost cen wyniósł 4,9%). Towary podrożały o 1,9%, a usługi o 5,8%.
W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu br. nie uległy istotnej zmianie.
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | |
| towary i usługi konsumpcyjne ogółem | 108,2 | 106,6 | 106,6 | 106,2 | 103,7 | 102,8 | 102,0 | 102,4 | 102,5 | 102,6 | 104,2 | 104,3 | 104,9 | 105,0 | 104,7 | 104,7 | 104,9 | 104,9 | 104,9 | 104,3 | 104,0 | 104,1 | 103,1 | 102,9 | 102,9 |
| towary | 107,6 | 105,7 | 105,9 | 105,5 | 102,4 | 101,4 | 100,4 | 101,1 | 101,2 | 101,3 | 103,5 | 103,6 | 104,2 | 104,3 | 103,8 | 104,0 | 104,2 | 104,3 | 104,4 | 103,5 | 103,3 | 103,2 | 101,9 | 101,7 | 101,9 |
| usługi | 109,7 | 109,3 | 108,6 | 108,2 | 107,6 | 107,0 | 106,6 | 106,2 | 106,2 | 106,1 | 106,2 | 106,2 | 106,8 | 106,7 | 107,2 | 106,6 | 106,8 | 106,6 | 106,4 | 106,3 | 106,0 | 106,3 | 106,2 | 106,0 | 105,8 |
W okresie styczeń–wrzesień br. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku wyniósł 4,0% (rok wcześniej ceny wzrosły o 3,3%). Wyższe niż przed rokiem były m.in. ceny związane z mieszkaniem o 6,6% (w tym nośniki energii podrożały o 9,2%) oraz ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 5,3%). Z kolei spadły m.in. ceny związane z transportem (o 4,3%, w tym ceny paliw do prywatnych środków transportu – o 6,3%).
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | |
| towary i usługi konsumpcyjne ogółem | 109,7 | 106,4 | 102,8 | 102,5 | 104,5 | 104,8 | 104,9 | 104,1 | 103,0 |
| towary | 109,3 | 105,7 | 101,4 | 101,2 | 103,8 | 104,0 | 104,3 | 103,3 | 101,8 |
| usługi | 110,7 | 108,7 | 107,1 | 106,2 | 106,4 | 106,8 | 106,6 | 106,2 | 106,0 |
Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem odnoszący się do analogicznego miesiąca ub. roku we wrześniu br. najbardziej podwyższyły wzrosty cen żywności i napojów bezalkoholowych – o 1,08 p.proc. (w tym cen żywności – o 0,92 p.proc.) oraz cen towarów i usług związanych z mieszkaniem – o 0,77 p.proc. (w tym cen nośników energii – o 0,27 p.proc.). Na wskaźnik cen ogółem podwyższająco wpłynęły także wzrosty cen m.in. napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,35 p.proc.), towarów i usług w zakresie restauracji i hoteli (o 0,31 p.proc.) oraz zdrowia (o 0,28 p.proc.). Wskaźnik cen ogółem został natomiast obniżony głównie przez spadek cen związanych z transportem – o 0,40 p.proc. (w tym cen paliw do prywatnych środków transportu – o 0,26 p.proc.).
W porównaniu z sierpniem br. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem podwyższyły wzrosty cen m.in. odzieży i obuwia (o 0,10 p.proc.), cen związanych z mieszkaniem (o 0,08 p.proc.), cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych oraz cen w zakresie edukacji (po 0,03 p.proc.). Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem został z kolei obniżony przez spadek cen m.in. cen towarów i usług w zakresie transportu (o 0,13 p.proc.), cen żywności (o 0,12 p.proc.) oraz cen związanych z rekreacją i kulturą (o 0,08 p.proc.).
| 09 2025 | |
|---|---|
| żywność i napoje bezalkoholowe | 1,08 |
| napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 0,35 |
| odzież i obuwie | -0,03 |
| mieszkanie ogółem | 0,77 |
| zdrowie | 0,28 |
| transport | -0,40 |
| łączność | 0,21 |
| rekreacja i kultura | 0,18 |
| edukacja | 0,07 |
| restauracje i hotele | 0,31 |
| inne towary i usługi | 0,11 |
We wrześniu br. w większości grup towarów i usług konsumpcyjnych wzrost cen w skali roku był mniejszy lub podobny do notowanego miesiąc wcześniej.
W mniejszym stopniu niż w sierpniu br. wzrosły w skali roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych w zakresie:
| 09 2024 | 09 2025 | |
|---|---|---|
| towary i usługi konsumpcyjne ogółem | 104,9 | 102,9 |
| żywność i napoje bezalkoholowe | 104,7 | 104,2 |
| napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 104,4 | 106,8 |
| odzież i obuwie | 98,2 | 99,2 |
| mieszkanie ogółem | 108,0 | 103,1 |
| zdrowie | 106,1 | 104,8 |
| transport | 98,5 | 96,2 |
| łączność | 102,6 | 105,4 |
| rekreacja i kultura | 105,4 | 102,5 |
| edukacja | 109,0 | 106,8 |
| restauracje i hotele | 107,4 | 105,4 |
| inne towary i usługi | 103,6 | 102,0 |
We wrześniu br. wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych w skali roku wyniósł 4,2% (wobec 4,9% w poprzednim miesiącu oraz 4,7% przed rokiem). Żywność podrożała o 3,9%, a napoje bezalkoholowe o 6,7%. Więcej niż rok wcześniej konsumenci płacili za owoce (o 5,6%) oraz za oleje i tłuszcze (przeciętnie o 5,2%), z których tłuszcze zwierzęce były droższe o 6,4% (w tym masło o 7,2%), a tłuszcze roślinne – o 3,6% (we wrześniu ub. roku ceny tłuszczów roślinnych spadły o 2,5%). Artykuły z grupy mleko, sery i jaja podrożały przeciętnie o 5,9% (jaja były o 18,0% droższe niż rok wcześniej, sery i twarogi – o 4,7%, jogurty – o 3,2%, mleko – 2,4%, a śmietana – o 2,9%). Podrożało pieczywo – o 3,9%, a także mięso – przeciętnie o 3,3%, w tym najbardziej mięso wołowe – o 18,1% i drobiowe – o 11,0%, a w mniejszym stopniu wędliny – o 1,9%; potaniało natomiast mięso wieprzowe – o 1,2%. Wyższe niż rok wcześniej były ceny ryb i owoców morza – o 2,0%, ryżu – o 0,8% oraz makaronów i produktów makaronowych – o 0,2%. Znacznie tańszy był natomiast cukier – o 23,0%. Mniej niż rok wcześniej płacono również za mąkę (o 3,4%) oraz kasze i ziarna zbóż (o 2,5%). Spośród napojów znacznie droższe niż we wrześniu ub. roku były m.in. kakao i czekolada w proszku (o 16,4%), kawa (o 15,5%) oraz soki owocowe (o 12,6%).
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | |
| żywność i napoje bezalkoholowe | 110,4 | 108,0 | 107,3 | 106,0 | 104,9 | 102,7 | 100,3 | 101,9 | 101,6 | 102,5 | 103,2 | 104,1 | 104,7 | 104,9 | 104,8 | 104,8 | 105,5 | 106,2 | 106,7 | 105,3 | 105,5 | 104,9 | 104,9 | 104,9 | 104,2 |
| żywność | 110,1 | 107,6 | 106,9 | 105,5 | 104,4 | 102,1 | 99,7 | 101,4 | 101,3 | 102,2 | 103,1 | 104,0 | 104,7 | 104,9 | 104,8 | 104,8 | 105,5 | 106,3 | 106,7 | 105,3 | 105,4 | 104,8 | 104,7 | 104,7 | 103,9 |
| napoje bezalkoholowe | 113,4 | 112,7 | 111,7 | 110,6 | 109,5 | 108,1 | 106,4 | 106,1 | 104,6 | 104,9 | 105,0 | 104,8 | 104,7 | 104,6 | 104,2 | 104,3 | 105,5 | 105,9 | 106,6 | 106,1 | 106,7 | 106,0 | 106,0 | 106,5 | 106,7 |
Wzrost cen towarów i usług w zakresie mieszkania w skali roku we wrześniu br., podobnie jak w sierpniu br., wyniósł 3,1%. Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii podrożały przeciętnie o 4,1%. Nośniki energii były droższe niż rok wcześniej o 2,3%, w tym energia elektryczna o 8,1% (tj. podobnie jak w lipcu i sierpniu br., z kolei we wrześniu ub. roku wzrost cen energii wyniósł 21,2%); potaniał natomiast opał (o 5,0%) i gaz (o 2,1% wobec wzrostu jego cen przed rokiem o 16,9%). Znacznie więcej niż rok wcześniej konsumenci płacili za wywóz śmieci ‒ o 12,3%. Zaopatrywanie w wodę było droższe niż we wrześniu ub. roku o 6,3%, a usługi kanalizacyjne o 5,8%. Spadły w skali roku natomiast ceny towarów i usług związanych z wyposażeniem mieszkania i prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 0,9%), w tym urządzeń gospodarstwa domowego (o 5,1%).
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | |
| mieszkanie ogółem | 109,2 | 108,2 | 107,6 | 108,4 | 102,0 | 101,6 | 101,5 | 101,5 | 101,6 | 101,7 | 107,4 | 107,5 | 108,0 | 107,9 | 108,1 | 108,2 | 108,3 | 108,5 | 108,6 | 108,3 | 108,3 | 108,2 | 103,4 | 103,1 | 103,1 |
| użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 109,5 | 108,3 | 108,1 | 109,2 | 101,3 | 101,1 | 101,3 | 101,4 | 101,6 | 101,7 | 108,7 | 109,0 | 109,7 | 109,7 | 109,9 | 110,1 | 110,6 | 110,7 | 110,9 | 110,8 | 110,6 | 110,5 | 104,4 | 104,2 | 104,1 |
| wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 108,1 | 107,5 | 105,9 | 105,8 | 104,8 | 104,0 | 102,6 | 102,2 | 101,4 | 101,7 | 101,7 | 101,4 | 101,2 | 100,4 | 100,9 | 100,4 | 100,0 | 100,4 | 100,5 | 99,5 | 100,0 | 99,9 | 99,6 | 98,9 | 99,1 |
Ceny towarów i usług w zakresie transportu we wrześniu br. spadły w skali roku o 3,8% (w sierpniu br. spadek wyniósł 5,4%). Paliwa do prywatnych środków transportu potaniały o 4,9% – konsumenci płacili mniej niż we wrześniu ub. roku za benzynę ‒ o 5,4%, za gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu – o 4,5% oraz za olej napędowy – o 4,0%. Tańsze niż przed rokiem były także samochody osobowe (o 5,9%) oraz usługi transportowe (o 0,9%).
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | |
| transport | 97,2 | 92,1 | 97,8 | 97,2 | 95,0 | 96,0 | 97,1 | 98,4 | 102,2 | 100,6 | 100,6 | 98,6 | 98,5 | 99,6 | 95,9 | 96,7 | 99,6 | 97,5 | 96,4 | 94,4 | 92,8 | 94,0 | 95,4 | 94,6 | 96,2 |
| paliwa do prywatnych środków transportu | 93,0 | 85,6 | 94,3 | 94,0 | 91,7 | 93,6 | 95,5 | 98,8 | 103,6 | 101,6 | 101,2 | 98,3 | 98,0 | 100,0 | 94,0 | 96,1 | 100,0 | 97,4 | 95,3 | 91,7 | 88,6 | 90,0 | 93,2 | 92,3 | 95,1 |
| usługi transportowe | 105,3 | 103,6 | 105,6 | 102,1 | 102,8 | 100,9 | 99,8 | 88,4 | 99,2 | 96,1 | 96,9 | 95,3 | 99,9 | 97,0 | 101,6 | 91,1 | 110,8 | 102,0 | 102,9 | 99,9 | 99,2 | 105,0 | 103,6 | 97,9 | 99,1 |
W okresie styczeń–wrzesień br. siła nabywcza płac wzrosła w stosunku do większości produktów, w tym spośród żywnościowych i napojów w odniesieniu m.in. do: cukru, mąki, mięsa wieprzowego, kasz i ziaren zbóż, herbaty, makaronów i produktów makaronowych, warzyw, ryb i owoców morza, ryżu, napojów alkoholowych, wędlin, wód mineralnych lub źródlanych, mleka, śmietany, tłuszczów roślinnych, jogurtu, pieczywa oraz serów i twarogów. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza wynagrodzeń względem m.in. tłuszczów zwierzęcych (w tym masła), jaj, kakao i czekolady w proszku, mięsa wołowego, soków owocowych i warzywnych, mięsa drobiowego, kawy oraz owoców.
Spośród produktów nieżywnościowych siła nabywcza wynagrodzeń zwiększyła się m.in. względem usług opieki społecznej, sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, paliw do prywatnych środków transportu (takich jak benzyna i olej napędowy), opału, odzieży i obuwia, artykułów papierniczo-higienicznych i pozostałych, opłat radiowo-telewizyjnych, usług pocztowych, artykułów z grupy meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt oświetleniowy, środków kosmetycznych i higienicznych, usług transportowych, usług sanatoryjnych, energii cieplnej, wyrobów farmaceutycznych, usług ubezpieczeniowych, sprzętu i usług telekomunikacyjnych, usług finansowych świadczonych przez banki i inne instytucje, gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu, książek, usług zakwaterowania i gastronomii, usług turystyki zorganizowanej za granicą, biletów wstępu do kin, teatrów i na koncerty oraz usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac w odniesieniu m.in. do energii elektrycznej i gazu, wyrobów tytoniowych, usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, usług wywozu śmieci i zaopatrywania w wodę oraz usług turystyki zorganizowanej w kraju.
| 2023 | 2024 | 2025 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | |
| wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych |
109,7 | 106,4 | 102,8 | 102,5 | 104,5 | 104,8 | 104,9 | 104,1 | 103,0 |
| wynagrodzenia nominalne w sektorze przedsiębiorstw |
110,8 | 111,5 | 112,5 | 110,9 | 110,8 | 110,1 | 108,2 | 109,2 | 107,1 |
| wynagrodzenia realne w sektorze przedsiębiorstw |
101,1 | 104,7 | 109,2 | 108,1 | 106,1 | 105,3 | 103,3 | 105,2 | 104,2 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl