Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 23.10.2025 r.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych1

Dane za wrzesień 2025 r.

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem

We wrześniu 2025 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych2 wzrosły w skali roku o 2,9%, tj. podobnie jak w sierpniu br. (podczas gdy we wrześniu ub. roku wzrost cen wyniósł 4,9%). Towary podrożały o 1,9%, a usługi o 5,8%.

W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu br. nie uległy istotnej zmianie.

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne ogółem
towary
usługi
1 Na kształtowanie się cen mogły częściowo wpływać działania rządu, np. mrożenie cen oraz zmiany w zakresie stawek podatkowych.
2 Szczegółowe dane dostępne w informacji sygnalnej dotyczącej cen konsumpcyjnych:  Informacja sygnalna wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2025 r.
2023 2024 2025
09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 108,2 106,6 106,6 106,2 103,7 102,8 102,0 102,4 102,5 102,6 104,2 104,3 104,9 105,0 104,7 104,7 104,9 104,9 104,9 104,3 104,0 104,1 103,1 102,9 102,9
towary 107,6 105,7 105,9 105,5 102,4 101,4 100,4 101,1 101,2 101,3 103,5 103,6 104,2 104,3 103,8 104,0 104,2 104,3 104,4 103,5 103,3 103,2 101,9 101,7 101,9
usługi 109,7 109,3 108,6 108,2 107,6 107,0 106,6 106,2 106,2 106,1 106,2 106,2 106,8 106,7 107,2 106,6 106,8 106,6 106,4 106,3 106,0 106,3 106,2 106,0 105,8

W okresie styczeń–wrzesień br. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku wyniósł 4,0% (rok wcześniej ceny wzrosły o 3,3%). Wyższe niż przed rokiem były m.in. ceny związane z mieszkaniem o 6,6% (w tym nośniki energii podrożały o 9,2%) oraz ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 5,3%). Z kolei spadły m.in. ceny związane z transportem (o 4,3%, w tym ceny paliw do prywatnych środków transportu – o 6,3%).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne
towary
usługi
2023 2024 2025
07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 109,7 106,4 102,8 102,5 104,5 104,8 104,9 104,1 103,0
towary 109,3 105,7 101,4 101,2 103,8 104,0 104,3 103,3 101,8
usługi 110,7 108,7 107,1 106,2 106,4 106,8 106,6 106,2 106,0

Czynniki wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych

Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem odnoszący się do analogicznego miesiąca ub. roku we wrześniu br. najbardziej podwyższyły wzrosty cen żywności i napojów bezalkoholowych – o 1,08 p.proc. (w tym cen żywności – o 0,92 p.proc.) oraz cen towarów i usług związanych z mieszkaniem – o 0,77 p.proc. (w tym cen nośników energii – o 0,27 p.proc.). Na wskaźnik cen ogółem podwyższająco wpłynęły także wzrosty cen m.in. napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,35 p.proc.), towarów i usług w zakresie restauracji i hoteli (o 0,31 p.proc.) oraz zdrowia (o 0,28 p.proc.). Wskaźnik cen ogółem został natomiast obniżony głównie przez spadek cen związanych z transportem – o 0,40 p.proc. (w tym cen paliw do prywatnych środków transportu – o 0,26 p.proc.).

W porównaniu z sierpniem br. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem podwyższyły wzrosty cen m.in. odzieży i obuwia (o 0,10 p.proc.), cen związanych z mieszkaniem (o 0,08 p.proc.), cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych oraz cen w zakresie edukacji (po 0,03 p.proc.). Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem został z kolei obniżony przez spadek cen m.in. cen towarów i usług w zakresie transportu (o 0,13 p.proc.), cen żywności (o 0,12 p.proc.) oraz cen związanych z rekreacją i kulturą (o 0,08 p.proc.).

Wpływ zmian cen grup towarów i usług na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem we wrześniu 2025 r.

analogiczny okres roku poprzedniego=100
09 2025
żywność i napoje bezalkoholowe 1,08
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 0,35
odzież i obuwie -0,03
mieszkanie ogółem 0,77
zdrowie 0,28
transport -0,40
łączność 0,21
rekreacja i kultura 0,18
edukacja 0,07
restauracje i hotele 0,31
inne towary i usługi 0,11

Wskaźnik cen według COICOP

We wrześniu br. w większości grup towarów i usług konsumpcyjnych wzrost cen w skali roku był mniejszy lub podobny do notowanego miesiąc wcześniej.

W mniejszym stopniu niż w sierpniu br. wzrosły w skali roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych w zakresie:

  • łączności (5,4% wobec 5,9% w sierpniu br.),
  • restauracji i hoteli (5,4% wobec 5,7%),
  • żywności i napojów bezalkoholowych (4,2% wobec 4,9%),
  • rekreacji i kultury (2,5% wobec 2,9%).

    Podobnie jak w sierpniu br., wzrost cen w zakresie zdrowia wyniósł 4,8%, a cen związanych z mieszkaniem – 3,1%.

    W większym stopniu niż w sierpniu br. wzrosły w skali roku ceny:
  • napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (6,8% wobec 6,6%),
  • oraz w grupie inne towary i usługi3 (2,0% wobec 1,0%).

    Spadły w skali roku ceny w zakresie:
  • transportu (o 3,8%, w sierpniu br. spadek wyniósł 5,4%),
  • odzieży i obuwia (o 0,8% wobec spadku o 1,5%).

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych ogółem we wrześniu br. były zbliżone do tych z poprzedniego miesiąca. W zakresie cen związanych z mieszkaniem notowano wzrost o 0,3%. Spadły natomiast ceny dotyczące transportu (o 1,3%, w tym paliw do prywatnych środków transportu – o 0,4%) oraz ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,4%).

  • Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych według COICOP

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    09 2024
    09 2025
    3 Do grupy zaliczane są m.in. artykuły do higieny osobistej i kosmetyki, usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne, opieka społeczna, usługi ubezpieczeniowe oraz usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje.
    09 2024 09 2025
    towary i usługi konsumpcyjne ogółem 104,9 102,9
    żywność i napoje bezalkoholowe 104,7 104,2
    napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 104,4 106,8
    odzież i obuwie 98,2 99,2
    mieszkanie ogółem 108,0 103,1
    zdrowie 106,1 104,8
    transport 98,5 96,2
    łączność 102,6 105,4
    rekreacja i kultura 105,4 102,5
    edukacja 109,0 106,8
    restauracje i hotele 107,4 105,4
    inne towary i usługi 103,6 102,0

    Ceny żywności i napojów bezalkoholowych

    We wrześniu br. wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych w skali roku wyniósł 4,2% (wobec 4,9% w poprzednim miesiącu oraz 4,7% przed rokiem). Żywność podrożała o 3,9%, a napoje bezalkoholowe o 6,7%. Więcej niż rok wcześniej konsumenci płacili za owoce (o 5,6%) oraz za oleje i tłuszcze (przeciętnie o 5,2%), z których tłuszcze zwierzęce były droższe o 6,4% (w tym masło o 7,2%), a tłuszcze roślinne – o 3,6% (we wrześniu ub. roku ceny tłuszczów roślinnych spadły o 2,5%). Artykuły z grupy mleko, sery i jaja podrożały przeciętnie o 5,9% (jaja były o 18,0% droższe niż rok wcześniej, sery i twarogi – o 4,7%, jogurty – o 3,2%, mleko – 2,4%, a śmietana – o 2,9%). Podrożało pieczywo – o 3,9%, a także mięso – przeciętnie o 3,3%, w tym najbardziej mięso wołowe – o 18,1% i drobiowe – o 11,0%, a w mniejszym stopniu wędliny – o 1,9%; potaniało natomiast mięso wieprzowe – o 1,2%. Wyższe niż rok wcześniej były ceny ryb i owoców morza – o 2,0%, ryżu – o 0,8% oraz makaronów i produktów makaronowych – o 0,2%. Znacznie tańszy był natomiast cukier – o 23,0%. Mniej niż rok wcześniej płacono również za mąkę (o 3,4%) oraz kasze i ziarna zbóż (o 2,5%). Spośród napojów znacznie droższe niż we wrześniu ub. roku były m.in. kakao i czekolada w proszku (o 16,4%), kawa (o 15,5%) oraz soki owocowe (o 12,6%).

    Wskaźniki cen żywności i napojów bezalkoholowych

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    żywność i napoje bezalkoholowe
    żywność
    napoje bezalkoholowe
    2023 2024 2025
    09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09
    żywność i napoje bezalkoholowe 110,4 108,0 107,3 106,0 104,9 102,7 100,3 101,9 101,6 102,5 103,2 104,1 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,2 106,7 105,3 105,5 104,9 104,9 104,9 104,2
    żywność 110,1 107,6 106,9 105,5 104,4 102,1 99,7 101,4 101,3 102,2 103,1 104,0 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,3 106,7 105,3 105,4 104,8 104,7 104,7 103,9
    napoje bezalkoholowe 113,4 112,7 111,7 110,6 109,5 108,1 106,4 106,1 104,6 104,9 105,0 104,8 104,7 104,6 104,2 104,3 105,5 105,9 106,6 106,1 106,7 106,0 106,0 106,5 106,7

    Ceny związane z mieszkaniem

    Wzrost cen towarów i usług w zakresie mieszkania w skali roku we wrześniu br., podobnie jak w sierpniu br., wyniósł 3,1%. Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii podrożały przeciętnie o 4,1%. Nośniki energii były droższe niż rok wcześniej o 2,3%, w tym energia elektryczna o 8,1% (tj. podobnie jak w lipcu i sierpniu br., z kolei we wrześniu ub. roku wzrost cen energii wyniósł 21,2%); potaniał natomiast opał (o 5,0%) i gaz (o 2,1% wobec wzrostu jego cen przed rokiem o 16,9%). Znacznie więcej niż rok wcześniej konsumenci płacili za wywóz śmieci ‒ o 12,3%. Zaopatrywanie w wodę było droższe niż we wrześniu ub. roku o 6,3%, a usługi kanalizacyjne o 5,8%. Spadły w skali roku natomiast ceny towarów i usług związanych z wyposażeniem mieszkania i prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 0,9%), w tym urządzeń gospodarstwa domowego (o 5,1%).

    Wskaźniki cen związanych z mieszkaniem

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    mieszkanie ogółem
    użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii
    wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego
    2023 2024 2025
    09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09
    mieszkanie ogółem 109,2 108,2 107,6 108,4 102,0 101,6 101,5 101,5 101,6 101,7 107,4 107,5 108,0 107,9 108,1 108,2 108,3 108,5 108,6 108,3 108,3 108,2 103,4 103,1 103,1
    użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii 109,5 108,3 108,1 109,2 101,3 101,1 101,3 101,4 101,6 101,7 108,7 109,0 109,7 109,7 109,9 110,1 110,6 110,7 110,9 110,8 110,6 110,5 104,4 104,2 104,1
    wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 108,1 107,5 105,9 105,8 104,8 104,0 102,6 102,2 101,4 101,7 101,7 101,4 101,2 100,4 100,9 100,4 100,0 100,4 100,5 99,5 100,0 99,9 99,6 98,9 99,1

    Ceny związane z transportem

    Ceny towarów i usług w zakresie transportu we wrześniu br. spadły w skali roku o 3,8% (w sierpniu br. spadek wyniósł 5,4%). Paliwa do prywatnych środków transportu potaniały o 4,9% – konsumenci płacili mniej niż we wrześniu ub. roku za benzynę ‒ o 5,4%, za gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu – o 4,5% oraz za olej napędowy – o 4,0%. Tańsze niż przed rokiem były także samochody osobowe (o 5,9%) oraz usługi transportowe (o 0,9%).

    Wskaźniki cen związanych z transportem

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    transport
    paliwa do prywatnych środków transportu
    usługi transportowe
    2023 2024 2025
    09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09
    transport 97,2 92,1 97,8 97,2 95,0 96,0 97,1 98,4 102,2 100,6 100,6 98,6 98,5 99,6 95,9 96,7 99,6 97,5 96,4 94,4 92,8 94,0 95,4 94,6 96,2
    paliwa do prywatnych środków transportu 93,0 85,6 94,3 94,0 91,7 93,6 95,5 98,8 103,6 101,6 101,2 98,3 98,0 100,0 94,0 96,1 100,0 97,4 95,3 91,7 88,6 90,0 93,2 92,3 95,1
    usługi transportowe 105,3 103,6 105,6 102,1 102,8 100,9 99,8 88,4 99,2 96,1 96,9 95,3 99,9 97,0 101,6 91,1 110,8 102,0 102,9 99,9 99,2 105,0 103,6 97,9 99,1

    Zmiany cen oraz wynagrodzeń

    W okresie styczeń–wrzesień br. siła nabywcza płac wzrosła w stosunku do większości produktów, w tym spośród żywnościowych i napojów w odniesieniu m.in. do: cukru, mąki, mięsa wieprzowego, kasz i ziaren zbóż, herbaty, makaronów i produktów makaronowych, warzyw, ryb i owoców morza, ryżu, napojów alkoholowych, wędlin, wód mineralnych lub źródlanych, mleka, śmietany, tłuszczów roślinnych, jogurtu, pieczywa oraz serów i twarogów. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza wynagrodzeń względem m.in. tłuszczów zwierzęcych (w tym masła), jaj, kakao i czekolady w proszku, mięsa wołowego, soków owocowych i warzywnych, mięsa drobiowego, kawy oraz owoców.

    Spośród produktów nieżywnościowych siła nabywcza wynagrodzeń zwiększyła się m.in. względem usług opieki społecznej, sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, paliw do prywatnych środków transportu (takich jak benzyna i olej napędowy), opału, odzieży i obuwia, artykułów papierniczo-higienicznych i pozostałych, opłat radiowo-telewizyjnych, usług pocztowych, artykułów z grupy meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt oświetleniowy, środków kosmetycznych i higienicznych, usług transportowych, usług sanatoryjnych, energii cieplnej, wyrobów farmaceutycznych, usług ubezpieczeniowych, sprzętu i usług telekomunikacyjnych, usług finansowych świadczonych przez banki i inne instytucje, gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu, książek, usług zakwaterowania i gastronomii, usług turystyki zorganizowanej za granicą, biletów wstępu do kin, teatrów i na koncerty oraz usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac w odniesieniu m.in. do energii elektrycznej i gazu, wyrobów tytoniowych, usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, usług wywozu śmieci i zaopatrywania w wodę oraz usług turystyki zorganizowanej w kraju.

    Wskaźnik cen konsumpcyjnych oraz nominalne i realne wynagrodzenia brutto  w sektorze przedsiębiorstw

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    wynagrodzenia realne w sektorze przedsiębiorstw
    wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
    wynagrodzenia nominalne w sektorze przedsiębiorstw
    2023 2024 2025
    07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09
    wskaźnik cen towarów
    i usług konsumpcyjnych
    109,7 106,4 102,8 102,5 104,5 104,8 104,9 104,1 103,0
    wynagrodzenia nominalne
    w sektorze przedsiębiorstw
    110,8 111,5 112,5 110,9 110,8 110,1 108,2 109,2 107,1
    wynagrodzenia realne
    w sektorze przedsiębiorstw
    101,1 104,7 109,2 108,1 106,1 105,3 103,3 105,2 104,2

    Główny Urząd Statystyczny
    Aleja Niepodległości 208
    00-925 Warszawa

    Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
    Departament Opracowań Statystycznych
    e-mail: ssgk@stat.gov.pl