Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 25.03.2025 r.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych1

Dane za luty 2025 r.

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2025 r., podobnie jak w styczniu br., były o 4,9% wyższe niż rok wcześniej (wówczas ceny wzrosły o 2,8%)2. Towary podrożały o 4,3%, a usługi – o 6,6%.

W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym br. wzrosły o 0,3% (w styczniu br. wzrost wyniósł 1,0%).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne ogółem
towary
usługi
1 Dane oparte o zaktualizowaną strukturę wydatków gospodarstw domowych przeznaczonych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych (zgodnie z dotychczasowymi zasadami z roku poprzedzającego rok badany, tj. z 2024 r.). Struktura tych wydatków stanowi podstawę systemu wag stosowanych do obliczeń wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI).
W porównaniu z 2023 r. obserwowano wzrost udziału m.in. wydatków w zakresie transportu, rekreacji i kultury oraz zdrowia. Zmniejszył się natomiast udział wydatków w zakresie m.in. żywności i napojów bezalkoholowych oraz użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii.

Na kształtowanie się cen mogły częściowo wpływać działania rządu, np. mrożenie cen oraz zmiany w zakresie stawek podatkowych.

2 Szczegółowe dane dostępne w informacji sygnalnej dotyczącej cen konsumpcyjnych:  Informacja sygnalna wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym  2025 r.
2023 2024 2025
02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 118,4 116,1 114,7 113,0 111,5 110,8 110,1 108,2 106,6 106,6 106,2 103,7 102,8 102,0 102,4 102,5 102,6 104,2 104,3 104,9 105,0 104,7 104,7 104,9 104,9
towary 120,2 117,1 115,1 113,3 111,4 110,6 109,8 107,6 105,7 105,9 105,5 102,4 101,4 100,4 101,1 101,2 101,3 103,5 103,6 104,2 104,3 103,8 104,0 104,2 104,3
usługi 113,3 113,3 113,3 112,3 111,7 111,3 111,1 109,7 109,3 108,6 108,2 107,6 107,0 106,6 106,2 106,2 106,1 106,2 106,2 106,8 106,7 107,2 106,6 106,8 106,6

Czynniki wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w lutym br. w największym stopniu został podwyższony przez wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 2,07 p.proc., w tym przez wzrost cen nośników energii – o 1,40 p.proc.) oraz cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,61 p.proc., w tym cen żywności o 1,47 p.proc.). Na podwyższenie wskaźnika ogółem wpłynął również wzrost cen m.in. towarów i usług w zakresie restauracji i hoteli oraz rekreacji i kultury (po 0,36 p.proc.). Wskaźnik cen został natomiast obniżony m.in. przez spadek cen związanych z transportem (o 0,28 p.proc.).


W porównaniu z poprzednim miesiącem w lutym br. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem został podniesiony przez wzrost cen w zakresie rekreacji i kultury (o 0,19 p.proc.). Został on również podwyższony przez wzrost cen m.in. żywności i napojów bezalkoholowych oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (po 0,07 p.proc., przy czym wzrost cen żywności podniósł go o 0,05 p.proc.), jak również wzrost cen związanych z mieszkaniem (o 0,05 p.proc.). Jednocześnie wskaźnik cen ogółem został obniżony przez spadek cen w zakresie transportu (o 0,06 p.proc.) oraz cen odzieży i obuwia (o 0,05 p.proc.).

Wpływ zmian cen grup towarów i usług na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w lutym 2025 r.

analogiczny okres roku poprzedniego=100
02 2025
żywność i napoje bezalkoholowe 1,61
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 0,27
Odzież i obuwie -0,05
mieszkanie ogółem 2,07
zdrowie 0,31
transport -0,28
łączność 0,08
rekreacja i kultura 0,36
edukacja 0,09
restauracje i hotele 0,36
inne towary i usługi 0,13

Wskaźnik cen według COICOP

W większości grup towarów i usług konsumpcyjnych w lutym br. notowano wzrost cen w skali roku, w tym bardziej niż w styczniu br. wzrosły ceny:

  • związane z mieszkaniem (8,5% wobec 8,3%),
  • żywności i napojów bezalkoholowych (6,2% wobec 5,5%),
  • w zakresie zdrowia (5,4% wobec 5,3%),
  • napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (5,1% wobec 4,3%),
  • związane z rekreacją i kulturą (5,0% wobec 4,2%).
Mniejszy niż przed miesiącem był natomiast wzrost cen towarów i usług w zakresie:
  • edukacji (8,3% wobec 8,4%),
  • restauracji i hoteli (6,4% wobec 6,5%),
  • łączności (2,1% wobec 2,8%).

Poniżej poziomu sprzed roku kształtowały się natomiast ceny:
  • związane z transportem (o 2,5% wobec spadku o 0,4% w styczniu br.),
  • odzieży i obuwia (o 1,3%, tj. podobnie jak miesiąc wcześniej).


W porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły ceny w większości grup towarów i usług konsumpcyjnych. Podrożała m.in. żywność i napoje bezalkoholowe o 0,3% oraz towary i usługi związane z mieszkaniem – o 0,2%. Spadły natomiast ceny towarów i usług m.in. w zakresie transportu – o 0,6% (w tym opłaty za usługi transportowe – o 9,0%, więcej niż w styczniu br. płacono natomiast za paliwa do prywatnych środków transportu – o 0,5%).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych według COICOP

analogiczny okres roku poprzedniego=100
02 2024
02 2025
02 2024 02 2025
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 102,8 104,9
żywność i napoje bezalkoholowe 102,7 106,2
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 106,7 105,1
odzież i obuwie 102,6 98,7
mieszkanie ogółem 101,6 108,5
zdrowie 104,5 105,4
transport 96,0 97,5
łączność 103,5 102,1
rekreacja i kultura 104,4 105,0
edukacja 109,2 108,3
restauracje i hotele 108,9 106,4
inne towary i usługi 106,7 102,3

Ceny żywności i napojów bezalkoholowych

Ceny żywności i napojów bezalkoholowych w lutym br. były o 6,2% wyższe niż rok wcześniej (w styczniu br. wzrost cen wyniósł 5,5%). Żywność podrożała o 6,3%, a napoje bezalkoholowe o 5,9% (przed miesiącem odpowiednio po 5,5%). Znacznie droższe niż przed rokiem były oleje i tłuszcze – przeciętnie o 15,1% (w lutym ub. roku ceny te spadły o 8,6%), z których tłuszcze zwierzęce podrożały o 22,6% (w tym masło o 25,0%), a tłuszcze roślinne o 4,8%. Więcej niż w lutym ub. roku konsumenci płacili również za artykuły z grupy mleko, sery i jaja – przeciętnie o 7,1% (podrożały m.in. jaja – o 10,6%, sery i twarogi – o 7,1%, jogurty – o 6,4%, śmietana – o 6,0% oraz mleko – o 5,4%). Wzrosły także ceny pieczywa (o 6,4%), owoców (o 6,2%), ryżu (o 6,0%) i warzyw (o 5,8%). Więcej niż przed rokiem płacono także za mięso – przeciętnie o 5,0% (podrożało mięso drobiowe – o 11,7% po spadku jego cen przed rokiem o 8,0%, wyższe były ceny mięsa wołowego – o 8,9% oraz wędlin – o 4,6%, a ceny mięsa wieprzowego były podobne jak w lutym ub. roku). Podrożały również m.in makarony i produkty makaronowe (o 4,1%), ryby i owoce morza (o 3,3%) oraz kasze i ziarna zbóż (o 2,4%). Dużo tańszy niż rok wcześniej był natomiast cukier (o 32,6%), w mniejszym stopniu potaniała m.in. mąka (o 1,4%). Wśród napojów znacznie podrożały w skali roku m.in. soki owocowe i warzywne (o 13,6%).

Wskaźniki cen żywności i napojów bezalkoholowych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
żywność i napoje bezalkoholowe
żywność
napoje bezalkoholowe
2023 2024 2025
02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02
żywność i napoje bezalkoholowe 124,0 124,0 119,7 118,9 117,8 115,6 112,7 110,4 108,0 107,3 106,0 104,9 102,7 100,3 101,9 101,6 102,5 103,2 104,1 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,2
żywność 124,7 124,6 119,9 118,9 117,7 115,6 112,5 110,1 107,6 106,9 105,5 104,4 102,1 99,7 101,4 101,3 102,2 103,1 104,0 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,3
napoje bezalkoholowe 116,4 117,5 117,5 118,4 118,1 116,5 114,9 113,4 112,7 111,7 110,6 109,5 108,1 106,4 106,1 104,6 104,9 105,0 104,8 104,7 104,6 104,2 104,3 105,5 105,9

Ceny związane z mieszkaniem

Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem w lutym br. były o 8,5% wyższe niż rok wcześniej (w styczniu br. wzrost wyniósł 8,3%). Za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii konsumenci płacili o 10,7% więcej niż w lutym ub. roku. Opłaty za nośniki energii wzrosły przeciętnie o 13,1%, w tym najbardziej za gaz (o 24,5%) oraz energię elektryczną (o 19,6%). Znacznie więcej niż przed rokiem konsumenci płacili także za zaopatrywanie w wodę (o 11,2%), wywóz śmieci (o 10,1%) oraz usługi kanalizacyjne (o 9,1%). Nieco droższe niż w lutym ub. roku były towary i usługi w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego (o 0,4%), w tym znacznie podrożały usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 12,5%), przy tańszych urządzeniach gospodarstwa domowego (o 4,1%).

Wskaźniki cen związanych z mieszkaniem

analogiczny okres roku poprzedniego=100
mieszkanie ogółem
użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii
wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego
2023 2024 2025
02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02
mieszkanie ogółem 120,7 118,5 117,2 115,3 113,9 113,1 111,4 109,2 108,2 107,6 108,4 102,0 101,6 101,5 101,5 101,6 101,7 107,4 107,5 108,0 107,9 108,1 108,2 108,3 108,5
użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii 122,7 119,6 118,2 116,1 114,6 113,8 112,0 109,5 108,3 108,1 109,2 101,3 101,1 101,3 101,4 101,6 101,7 108,7 109,0 109,7 109,7 109,9 110,1 110,6 110,7
wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 113,4 114,4 113,4 112,4 111,0 110,6 109,4 108,1 107,5 105,9 105,8 104,8 104,0 102,6 102,2 101,4 101,7 101,7 101,4 101,2 100,4 100,9 100,4 100,0 100,4

Ceny związane z transportem

Ceny towarów i usług w zakresie transportu w lutym br. były o 2,5% niższe niż rok wcześniej (wobec spadku w styczniu br. o 0,4%). Potaniały paliwa do prywatnych środków transportu – o 2,6%, w tym olej napędowy o 4,3%, a benzyna o 3,2%. Droższy niż przed rokiem był natomiast gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu – o 10,5%. Powyżej poziomu sprzed roku kształtowały się opłaty za usługi transportowe (o 2,0%), natomiast poniżej – ceny samochodów osobowych (o 6,2%).

Wskaźniki cen związanych z transportem

analogiczny okres roku poprzedniego=100
transport
paliwa do prywatnych środków transportu
usługi transportowe
2023 2024 2025
02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02
transport 123,7 103,9 104,6 96,8 90,3 91,5 98,3 97,2 92,1 97,8 97,2 95,0 96,0 97,1 98,4 102,2 100,6 100,6 98,6 98,5 99,6 95,9 96,7 99,6 97,5
paliwa do prywatnych środków transportu 130,8 100,2 99,9 90,5 82,0 84,5 93,9 93,0 85,6 94,3 94,0 91,7 93,6 95,5 98,8 103,6 101,6 101,2 98,3 98,0 100,0 94,0 96,1 100,0 97,4
usługi transportowe 121,8 119,7 139,0 119,1 115,6 107,7 111,4 105,3 103,6 105,6 102,1 102,8 100,9 99,8 88,4 99,2 96,1 96,9 95,3 99,9 97,0 101,6 91,1 110,8 102,0

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail: ssgk@stat.gov.pl