Średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych1 w 2024 r. wyniósł 3,6%, tj. był znacznie mniejszy od notowanego w 2023 r. (11,4%) oraz niższy niż założono w ustawie budżetowej. Kształtował się on jednak powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego. Towary konsumpcyjne podrożały w 2024 r. o 2,6%, a usługi – o 6,6%.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
towary i usługi konsumpcyjne | 99,4 | 102,0 | 101,6 | 102,3 | 103,4 | 105,1 | 114,4 | 111,4 | 103,6 |
towary | 98,9 | 101,8 | 101,7 | 101,7 | 102,1 | 104,6 | 115,4 | 111,4 | 102,6 |
usługi | 100,8 | 102,4 | 101,6 | 103,9 | 106,9 | 106,8 | 111,2 | 111,2 | 106,6 |
W grudniu 2024 r., podobnie jak w listopadzie, ceny towarów i usług konsumpcyjnych były wyższe niż rok wcześniej o 4,7% 2. Towary podrożały o 4,0%, a usługi – o 6,6%. W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2024 r. nie uległy zmianie.
2022 | 2023 | 2024 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
towary i usługi konsumpcyjne | 116,6 | 116,6 | 118,4 | 116,1 | 114,7 | 113,0 | 111,5 | 110,8 | 110,1 | 108,2 | 106,6 | 106,6 | 106,2 | 103,7 | 102,8 | 102,0 | 102,4 | 102,5 | 102,6 | 104,2 | 104,3 | 104,9 | 105,0 | 104,7 | 104,7 |
towary | 117,6 | 117,7 | 120,2 | 117,1 | 115,1 | 113,3 | 111,4 | 110,6 | 109,8 | 107,6 | 105,7 | 105,9 | 105,5 | 102,4 | 101,4 | 100,4 | 101,1 | 101,2 | 101,3 | 103,5 | 103,6 | 104,2 | 104,3 | 103,8 | 104,0 |
usługi | 113,4 | 113,3 | 113,3 | 113,3 | 113,3 | 112,3 | 111,7 | 111,3 | 111,1 | 109,7 | 109,3 | 108,6 | 108,2 | 107,6 | 107,0 | 106,6 | 106,2 | 106,2 | 106,1 | 106,2 | 106,2 | 106,8 | 106,7 | 107,2 | 106,6 |
Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w największym stopniu został podwyższony przez
wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 1,21 p.proc., w tym przez wzrost cen
nośników energii – o 0,51 p.proc.) oraz cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,92 p.proc.,
w tym cen żywności o 0,79 p.proc.). Na podwyższenie tego wskaźnika wpłynął również wzrost cen
m.in. towarów i usług w zakresie restauracji i hoteli (o 0,44 p.proc.). Wskaźnik cen został
natomiast obniżony m.in. przez spadek cen związanych z transportem (o 0,16 p.proc.).
W
grudniu 2024 r. wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w skali roku również najbardziej został
podniesiony przez wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 2,06 p.proc., w tym
przez wzrost cen nośników energii – o 1,39 p.proc.) oraz wzrost cen żywności i napojów
bezalkoholowych (o 1,32 p.proc., w tym cen żywności – o 1,21 p.proc.). Spadek cen w zakresie
transportu natomiast obniżył wskaźnik cen ogółem o 0,31 p.proc., a cen odzieży i obuwia ‒ o 0,07
p.proc.
W porównaniu z poprzednim miesiącem w grudniu 2024 r. największy wpływ na
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miał wzrost cen żywności (podniósł wskaźnik
ogółem o 0,06 p. proc.) i cen w zakresie transportu (0,05 p.proc.) oraz spadek cen odzieży i
obuwia (obniżył wskaźnik cen o 0,06 p.proc.) oraz cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych
(0,03 p.proc.).
2024 | |
---|---|
żywność i napoje bezalkoholowe | 0,922 |
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 0,271 |
Odzież i obuwie | -0,011 |
mieszkanie ogółem | 1,207 |
zdrowie | 0,227 |
transport | -0,163 |
łączność | 0,110 |
rekreacja i kultura | 0,292 |
edukacja | 0,081 |
restauracje i hotele | 0,438 |
inne towary i usługi | 0,260 |
Wzrost cen w 2024 r. dotyczył większości grup towarów i usług konsumpcyjnych i był wolniejszy
niż w poprzednim roku. Ceny żywności i napojów bezalkoholowych były o 3,3% wyższe niż rok
wcześniej. Wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem wyniósł 4,8%. Ceny towarów i
usług w zakresie transportu kształtowały się o 1,8% poniżej poziomu sprzed roku (wobec ich
niewielkiego wzrostu w 2023 r.).
Wśród pozostałych grup towarów i usług konsumpcyjnych
w 2024 r. mniejszy niż w poprzednim roku był wzrost cen: w zakresie edukacji (wyniósł 9,1%),
restauracji i hoteli (7,8%), cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (4,8%), związanych z
rekreacją i kulturą (4,7%), cen w zakresie zdrowia (4,2%) oraz łączności (2,6%). Po wzroście w
poprzednim roku, spadły ceny odzieży i obuwia – o 0,3%.
W grudniu 2024 r. utrzymał się
wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (wyniósł 4,8% w skali roku). Ponownie nieznacznie
przyspieszyło tempo wzrostu cen w zakresie mieszkania (do 8,2%) i było najwyższe od początku
roku. Spadek cen w zakresie transportu był mniejszy niż w listopadzie 2024 r. (wyniósł 3,3%
wobec 4,1%).
Spośród pozostałych grup towarów i usług konsumpcyjnych utrzymał się
wzrost cen w zakresie łączności (4,1%). W mniejszym stopniu niż w listopadzie 2024 r. wzrosły
natomiast ceny związane z edukacją (9,2% wobec 9,3%), restauracjami i hotelami (6,8% wobec
7,0%), rekreacją i kulturą (5,5% wobec 6,1%), ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych
(3,3% wobec 3,9%), a w większym – ceny związane ze zdrowiem (5,5% wobec 5,3%). Spadek cen
odzieży i obuwia był nieco głębszy niż przed miesiącem (wyniósł 1,7% wobec 1,4%).
2023 | 2024 | |
---|---|---|
żywność i napoje bezalkoholowe | 115,1 | 103,3 |
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 111,1 | 104,8 |
odzież i obuwie | 106,2 | 99,7 |
mieszkanie ogółem | 113,4 | 104,8 |
zdrowie | 108,4 | 104,2 |
transport | 100,1 | 98,2 |
łączność | 108,3 | 102,6 |
rekreacja i kultura | 111,6 | 104,7 |
edukacja | 112,6 | 109,1 |
restauracje i hotele | 113,8 | 107,8 |
inne towary i usługi | 111,6 | 104,5 |
Wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych w 2024 r. wyniósł 3,3% w skali roku (wobec 15,1% w 2023 r.). Żywność podrożała o 3,1% (w 2023 r. o 15,1%), a napoje bezalkoholowe o 5,6% (wobec odpowiednio 15,2%). Więcej niż w 2023 r. konsumenci płacili m.in. za pieczywo (o 4,9%). Droższe niż w poprzednim roku były również makarony i produkty makaronowe (o 2,9%), warzywa (o 2,8%) i owoce (o 2,5%). Wzrosły ceny mięsa – przeciętnie o 2,5% (podrożały wędliny – o 4,7% oraz mięso wołowe – o 3,2%, a tańsze było mięso drobiowe – o 0,9% oraz, nieznacznie, mięso wieprzowe – o 0,1%). Więcej niż w 2023 r. płacono także za ryby i owoce morza (o 1,6%), artykuły z grupy mleko, sery i jaja – przeciętnie o 1,2% (podrożała m.in. śmietana – o 3,4%, jogurty – o 2,1%, sery i twarogi – o 1,6%, przy spadku cen jaj – o 1,4% oraz mleka – o 0,5%). Nieco droższe niż przed rokiem były także oleje i tłuszcze – przeciętnie 0,6%, z których tłuszcze zwierzęce podrożały o 7,5% (w tym masło o 8,7%), a tłuszcze roślinne potaniały o 7,5%. Dużo tańszy niż w poprzednim roku był cukier (o 23,9% wobec wzrostu cen w 2023 r. o 30,2%). Spadły również ceny kasz i ziaren zbóż (o 4,6%), mąki (o 3,7%) oraz ryżu (o 3,1%) wobec znacznych wzrostów tych cen rok wcześniej. Wśród napojów znacznie podrożały w skali roku m.in. soki owocowe i warzywne (o 10,7%).
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
żywność i napoje bezalkoholowe | 100,8 | 104,2 | 102,6 | 104,9 | 104,7 | 103,2 | 115,4 | 115,1 | 103,3 |
żywność | 101,0 | 104,6 | 102,7 | 105,3 | 105,0 | 102,8 | 116,0 | 115,1 | 103,1 |
napoje bezalkoholowe | 99,8 | 101,1 | 101,5 | 101,4 | 101,9 | 106,5 | 109,9 | 115,2 | 105,6 |
Wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem w 2024 r. wyniósł 4,8% (wobec 13,4% w 2023 r.). Za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii konsumenci płacili o 5,5% więcej niż rok wcześniej. Ceny nośników energii wzrosły przeciętnie o 4,3%, w tym najbardziej opłaty za energię elektryczną (o 9,5%). Wyższe niż w 2023 r. były ceny gazu (o 7,4%) i energii cieplnej (o 7,1%). Znacznie podrożało także zaopatrywanie w wodę (o 11,2%) oraz usługi kanalizacyjne (o 10,9%). Więcej płacono również za wywóz śmieci (o 2,1%). Towary i usługi w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego podrożały o 1,9%, w tym usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego – o 12,2%.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
mieszkanie ogółem | 99,4 | 101,6 | 101,8 | 101,4 | 105,8 | 106,5 | 120,0 | 113,4 | 104,8 |
użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 99,3 | 101,9 | 102,1 | 101,5 | 107,3 | 107,4 | 122,8 | 114,3 | 105,5 |
wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 99,9 | 100,3 | 100,7 | 100,7 | 101,0 | 103,4 | 110,5 | 110,4 | 101,9 |
Ceny towarów i usług w zakresie transportu w 2024 r. były o 1,8% niższe niż w poprzednim roku (wówczas notowano ich wzrost o 0,1%). Potaniały paliwa do prywatnych środków transportu – o 2,4%, w tym gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu o 3,9%, olej napędowy o 2,5%, a benzyna o 2,1%. Niższe niż w 2023 r. były ceny samochodów osobowych – o 5,4%, a także usług transportowych – o 2,8%.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
transport | 95,4 | 103,8 | 104,2 | 100,7 | 94,4 | 114,4 | 119,9 | 100,1 | 98,2 |
paliwa do prywatnych środków transportu | 93,3 | 107,2 | 107,8 | 101,6 | 89,6 | 122,1 | 125,2 | 96,0 | 97,6 |
usługi transportowe | 95,8 | 102,3 | 100,5 | 103,5 | 100,2 | 101,6 | 117,6 | 113,6 | 97,2 |
Siła nabywcza płac w 2024 r. zwiększyła się względem większości produktów, w tym spośród
żywnościowych m.in. w odniesieniu do: cukru, kasz i ziaren zbóż, mąki, ryżu, jaj, mleka, olejów
i tłuszczów, ryb i owoców morza, serów i twarogów, jogurtów, mięsa, owoców, warzyw, makaronów i
produktów makaronowych, śmietany oraz pieczywa.
Spośród produktów nieżywnościowych siła
nabywcza wynagrodzeń wzrosła w odniesieniu m.in. do opału, sprzętu telekomunikacyjnego, sprzętu
audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, opłat radiowo-telewizyjnych, usług
transportowych, paliw do prywatnych środków transportu (takich jak gaz ciekły i pozostałe paliwa
do prywatnych środków transportu, olej napędowy, benzyna), odzieży, wyrobów farmaceutycznych,
opłat za wywóz śmieci, usług telekomunikacyjnych, książek oraz gazet i czasopism. Zmniejszyła
się natomiast siła nabywcza płac m.in. w stosunku do cen turystyki zorganizowanej za granicą.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych | 99,4 | 102,0 | 101,6 | 102,3 | 103,4 | 105,1 | 114,4 | 111,4 | 103,6 |
przeciętne miesięczne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw | 104,4 | 103,9 | 105,4 | 104,1 | 101,5 | 103,4 | 99,0 | 100,5 | 107,0 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail:
Sekretariat-OS@stat.gov.pl