Produkt krajowy brutto
W 4 kwartale 2024 r. wzrost produktu krajowego brutto w skali roku był większy niż w poprzednim okresie oraz niż w 4 kwartale 2023 r.
Produkt krajowy brutto w 2024 r. był realnie o 2,9% wyższy niż przed rokiem (w 2023 r. notowano wzrost o 0,1%).
Ludność
Spadek liczby ludności Polski, utrzymujący się niemal nieprzerwanie od 2012 r., był większy niż rok wcześniej. W ciągu roku spadła liczba urodzeń (do poziomu najniższego po 1945 r.), a liczba zgonów była podobna do notowanej w 2023 r. W wyniku mniejszej liczby urodzeń niż zgonów, przyrost naturalny pozostał ujemny. Szacuje się, że saldo migracji zagranicznych było dodatnie, podobnie jak w latach poprzednich.
Rynek pracy
Spadek przeciętnego zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw był nieco większy od obserwowanego w kolejnych miesiącach 2024 r. W urzędach pracy zarejestrowano mniej nowych bezrobotnych niż w styczniu ub. roku, mniejsza była również liczba skreśleń z rejestru. Stopa bezrobocia rejestrowanego w końcu stycznia br. była nieco niższa niż przed miesiącem i podobna jak przed rokiem.
Według wstępnych wyników Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności w 4 kwartale 2024 r. liczba pracujących oraz wskaźnik zatrudnienia były mniejsze niż rok wcześniej. Liczba osób bezrobotnych oraz stopa bezrobocia zmniejszyły się w skali roku.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw
Przeciętne nominalne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw wzrosły w skali roku wolniej niż w poprzednich okresach. Mniejszy był również wzrost realnych wynagrodzeń.
Nominalne
Przeciętne miesięczne emerytury i renty brutto
Nominalne i realne emerytury i renty brutto w obu systemach wzrosły w skali roku w podobnym tempie jak w poprzednich miesiącach.
Ceny konsumpcyjne1
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był najwyższy od roku. Szybsze niż w poprzednich miesiącach było tempo wzrostu cen związanych z mieszkaniem (w tym znaczne w przypadku cen nośników energii), a także cen żywności i napojów bezalkoholowych. Nieco wyższe niż rok wcześniej były ceny towarów i usług w zakresie transportu (wobec spadku tych cen utrzymującego się od sierpnia ub. roku).
CENY TOWARÓW I USŁUG KONSUMPCYJNYCH
Ceny produkcji2 sprzedanej przemysłu
oraz budowlano-montażowej
Spadek cen producentów w przemyśle w skali roku był mniejszy niż w poprzednich miesiącach (ceny spadły w większości sekcji, oprócz dostawy wody; gospodarowania ściekami i odpadami; rekultywacji). Tempo wzrostu cen w budownictwie uległo dalszemu spowolnieniu.
ceny produkcji sprzedanej przemysłu
Produkcja sprzedana przemysłu
Produkcja sprzedana przemysłu obniżyła się w skali roku, na co wpłynęły m.in. czynniki sezonowe (po wyeliminowaniu ich wpływu notowano niewielki wzrost). Sprzedaż była niższa niż przed rokiem w większości sekcji przemysłu, w tym najbardziej obniżyła się w górnictwie i wydobywaniu. W przetwórstwie przemysłowym (głównej sekcji przemysłu) spadek był podobny jak w przemyśle ogółem. Wśród głównych grupowań przemysłowych zmniejszyła się sprzedaż w produkcji dóbr związanych z energią i dóbr inwestycyjnych, a wzrosła w pozostałych grupowaniach (w tym najbardziej w produkcji dóbr konsumpcyjnych nietrwałych).
NIEWYRÓWNANA SEZONOWO
Produkcja budowlano–montażowa
Odnotowano wzrost produkcji budowlano-montażowej w skali roku (po spadkach obserwowanych w ub. roku). Zwiększyła się produkcja we wszystkich działach budownictwa, w tym najbardziej w jednostkach specjalizujących się w budowie budynków. Sprzedaż robót inwestycyjnych wzrosła w większym stopniu niż robót o charakterze remontowym.
NIEWYRÓWNANA SEZONOWO
Budownictwo mieszkaniowe3
Oddano do użytkowania więcej mieszkań niż przed rokiem. Mniej było natomiast mieszkań, na budowę których wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym (po znacznym wzroście w styczniu ub. roku). Wzrosła liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto.
MIESZKANIA ODDANE DO UŻYTKOWANIA
MIESZKANIA, NA KTÓRE WYDANO POZWOLENIA4
MIESZKANIA, KTÓRYCH BUDOWĘ ROZPOCZĘTO
Sprzedaż detaliczna5
Wzrost sprzedaży detalicznej w skali roku był większy niż w styczniu ub. roku. Wzrosła sprzedaż w większości grup, w tym najbardziej w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami. Po blisko dwóch latach spadku odnotowano wzrost sprzedaży w grupach: meble, rtv, agd oraz tekstylia, odzież, obuwie. Wzrosła również nieznacznie sprzedaż, po spadkach utrzymujących się od kwietnia ub. roku, w grupie żywność, napoje i wyroby tytoniowe. Spadek sprzedaży notowano natomiast m.in. w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi.
SPRZEDAŻ DETALICZNA
Handel zagraniczny
Według wstępnych danych w 2024 r., w drugim roku z rzędu, obroty towarowe handlu zagranicznego wyrażone w złotych były mniejsze niż rok wcześniej. W wyniku głębszego spadku eksportu niż importu dodatnie saldo było znacznie niższe niż w 2023 r. Zmniejszyły się obroty z większością grup krajów, z wyjątkiem importu z krajów rozwijających się. Wskaźnik terms of trade, odmiennie niż w okresie styczeń–listopad 2023 r., kształtował się niekorzystnie.
eksport
(w zł)
Koniunktura gospodarcza
Ogólny klimat koniunktury w większości prezentowanych działalności jest oceniany nieco mniej niekorzystnie niż w styczniu br. Jedynie oceny koniunktury przedsiębiorców w budownictwie są równie negatywne jak miesiąc wcześniej.
Wśród utrudnień w prowadzeniu działalności przedsiębiorcy rzadziej niż w lutym ub. roku wymieniają niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej oraz (oprócz jednostek transportu i gospodarki magazynowej) niejasne, niespójne i niestabilne przepisy prawne.
Przedsiębiorcy najczęściej przewidują, że w bieżącym roku utrzymają poziom inwestycji z 2024 r. (wskazuje tak po ok. 60% podmiotów w większości prezentowanych działalności, oprócz przetwórstwa przemysłowego, w którym taką opinię wyraziło 49% podmiotów). Najczęściej wymienianą barierą, która utrudnia firmom inwestowanie pozostają wysokie koszty realizacji inwestycji, przy czym w budownictwie jest ona wskazywana rzadziej niż trzy miesiące temu.
Koniunktura konsumencka
Wskaźnik ufności konsumenckiej, opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w porównaniu z poprzednim miesiącem, natomiast wskaźnik informujący o oczekiwanych tendencjach uległ pogorszeniu. Mniej niekorzystne niż w styczniu br. są oceny dotyczące m.in. obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów, a bardziej negatywne ‒ przewidywania m.in. w zakresie poziomu bezrobocia. W opinii respondentów wzrost cen konsumpcyjnych utrzyma się.
Obawy konsumentów związane z zagrożeniem, jakie może stwarzać obecna sytuacja na terytorium Ukrainy są przeważnie nieco większe lub zbliżone do sygnalizowanych w styczniu br. Podobnie jak przed miesiącem w opinii 28% respondentów konflikt w Ukrainie stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski, a według 25% – dla polskiej gospodarki (wobec 26%). Zdaniem 9% badanych wojna w Ukrainie jest dużym zagrożeniem dla ich osobistej sytuacji finansowej (wobec 7% w styczniu br.). Utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności z powodu wojny zdecydowanie obawia się 3% respondentów (wobec 2% przed miesiącem), a 8% dostrzega możliwość zaistnienia takiej sytuacji (wobec 7%).
bieżący wskaźnik
ufności konsumenckiej
(BWUK)
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail:
Sekretariat-OS@stat.gov.pl