Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 25.02.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za styczeń 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W styczniu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 4,8% większa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 1,9% w poprzednim miesiącu oraz o 3,2% w styczniu 2024 r.).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
* Dane wstępne.
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01*
ogółem 100,1 95,0 92,7 92,7 93,2 95,3 96,0 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,8

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

W większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż w styczniu ub. roku, w tym najbardziej wzrosła w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 21,9%). Po raz pierwszy od blisko dwóch lat odnotowano wzrost sprzedaży w grupie meble, rtv, agd (o 13,6%, po spadku o 16,8% przed rokiem) oraz w grupie tekstylia, odzież, obuwie (o 8,8% wobec spadku o 24,7% rok wcześniej). Nieznacznie wzrosła (po spadkach utrzymujących się od kwietnia ub. roku) sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w jednostkach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 0,6%). Zmniejszyła się natomiast sprzedaż, po znacznych wzrostach przed rokiem, m.in. w grupie pozostałe (o 2,1%) oraz w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 1,3%).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
01 2024
01 2025*
* Dane wstępne.
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
01 2024 01 2025*
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 99,4 100,6
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 113,9 98,7
pozostałe 118,9 97,9
pojazdy samochodowe, motocykle, części 123,3 121,9
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 103,8 112,8
meble, rtv, agd 83,2 113,6
tekstylia, odzież, obuwie 75,3 108,8
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 103,7 88,7

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W styczniu br. 9,1% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. nieco więcej niż przed rokiem (8,8%). Większy niż w styczniu ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (29,0% wobec 27,2%), a mniejszy m.in. grupy prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,9% wobec 26,3%) oraz meble, rtv, agd (18,1% wobec 18,7%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

01 2024
01 2025
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
01 2024 01 2025
ogółem 8,8 9,1
tekstylia, odzież, obuwie 27,2 29,0
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 26,3 19,9
meble, rtv, agd 18,7 18,1
pozostałe 11,3 10,4
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 6,9 6,3
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,7 0,9

Sprzedaż hurtowa

Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w styczniu br. była o 0,6% niższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 2,4% (wobec spadku w styczniu ub. roku odpowiednio o 7,0% i o 10,6%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 15,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. w grupie półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 10,5%) oraz w grupie żywność (o 9,8%).

Sprzedaż hurtowa

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01
przedsiębiorstwa handlowe 101,7 94,0 83,3 78,8 80,9 85,0 82,0 79,9 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 95,9 91,6 76,6 72,5 74,8 78,8 75,8 73,2 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail: Sekretariat-OS@stat.gov.pl