W styczniu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 4,8% większa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 1,9% w poprzednim miesiącu oraz o 3,2% w styczniu 2024 r.).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01* | |
ogółem | 100,1 | 95,0 | 92,7 | 92,7 | 93,2 | 95,3 | 96,0 | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,8 |
W większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż w styczniu ub. roku, w tym najbardziej wzrosła w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 21,9%). Po raz pierwszy od blisko dwóch lat odnotowano wzrost sprzedaży w grupie meble, rtv, agd (o 13,6%, po spadku o 16,8% przed rokiem) oraz w grupie tekstylia, odzież, obuwie (o 8,8% wobec spadku o 24,7% rok wcześniej). Nieznacznie wzrosła (po spadkach utrzymujących się od kwietnia ub. roku) sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w jednostkach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 0,6%). Zmniejszyła się natomiast sprzedaż, po znacznych wzrostach przed rokiem, m.in. w grupie pozostałe (o 2,1%) oraz w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 1,3%).
01 2024 | 01 2025* | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 99,4 | 100,6 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 113,9 | 98,7 |
pozostałe | 118,9 | 97,9 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 123,3 | 121,9 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 103,8 | 112,8 |
meble, rtv, agd | 83,2 | 113,6 |
tekstylia, odzież, obuwie | 75,3 | 108,8 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 103,7 | 88,7 |
W styczniu br. 9,1% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. nieco więcej niż przed rokiem (8,8%). Większy niż w styczniu ub. roku był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grupy tekstylia, odzież, obuwie (29,0% wobec 27,2%), a mniejszy m.in. grupy prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,9% wobec 26,3%) oraz meble, rtv, agd (18,1% wobec 18,7%).
01 2024 | 01 2025 | |
---|---|---|
ogółem | 8,8 | 9,1 |
tekstylia, odzież, obuwie | 27,2 | 29,0 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 26,3 | 19,9 |
meble, rtv, agd | 18,7 | 18,1 |
pozostałe | 11,3 | 10,4 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 6,9 | 6,3 |
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,7 | 0,9 |
Sprzedaż hurtowa4 w przedsiębiorstwach handlowych w styczniu br. była o 0,6% niższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 2,4% (wobec spadku w styczniu ub. roku odpowiednio o 7,0% i o 10,6%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem spadek sprzedaży notowano w grupie narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 15,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. w grupie półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 10,5%) oraz w grupie żywność (o 9,8%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | |
przedsiębiorstwa handlowe | 101,7 | 94,0 | 83,3 | 78,8 | 80,9 | 85,0 | 82,0 | 79,9 | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 95,9 | 91,6 | 76,6 | 72,5 | 74,8 | 78,8 | 75,8 | 73,2 | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail:
Sekretariat-OS@stat.gov.pl