Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 24.04.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za 1 kwartał 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W 1 kwartale 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 1,4% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 5,0%).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
2023 2024 2025
01-03 04-06 07-09 10-12 01-03 04-06 07-09 10-12 01-03
ogółem 96,5 92,7 101,4 99,5 105,0 104,8 98,5 103,0 101,4

W marcu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 0,3% niższa niż rok wcześniej (wobec spadku o 0,5% w poprzednim miesiącu oraz wzrostu o 6,1% w marcu ub. roku).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03
ogółem 92,7 92,7 93,2 95,3 96,0 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,9 99,5 99,7

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

W okresie styczeń‒marzec br. w większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej, w tym największy jej wzrost odnotowano w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 13,6%). Wzrosła również sprzedaż, po spadkach w 1 kwartale ub. roku, w grupach: tekstylia, odzież, obuwie (o 8,2%) oraz meble, rtv, agd (o 7,9%). Nieznaczny wzrost sprzedaży odnotowano także w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 0,9%). Niższa niż przed rokiem była natomiast sprzedaż m.in. w największej grupie, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 3,4% wobec wzrostu rok wcześniej o 2,4%) oraz w grupie pozostałe (o 7,6% wobec wzrostu o 19,2% w 1 kwartale ub. roku).

W marcu br. spadek sprzedaży w skali roku notowano w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w żywności, napojach i wyrobach tytoniowych (o 9,4% wobec wzrostu o 6,6% przed rokiem, na co wpłynął m.in. wcześniejszy termin Świąt Wielkanocnych w ub. roku oraz większa liczba dni handlowych w marcu ub. roku). Zmniejszyła się również sprzedaż, po znacznych wzrostach przed rokiem, w grupie paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 0,1%) oraz w grupie pozostałe (o 12,2%). Wzrost sprzedaży notowano natomiast m.in. w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 18,4%) oraz meblami, rtv, agd (o 12,9%, po spadku w marcu ub. roku o 8,5%). Wzrosła również sprzedaż, po znacznym spadku rok wcześniej, w grupie tekstylia, odzież, obuwie (o 6,7%).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
01-03 2024
01-03 2025
01-03 2024 01-03 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 102,4 96,6
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 112,5 100,9
pozostałe 119,2 92,4
pojazdy samochodowe, motocykle, części 118,7 113,6
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 106,1 107,5
meble, rtv, agd 91,3 107,9
tekstylia, odzież, obuwie 79,9 108,2
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 98,9 98,6

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

01-03 2024
01-03 2025
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
01-03 2024 01-03 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 25,8 25,7
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 13,6 13,1
pozostałe 10,1 9,4
pojazdy samochodowe, motocykle, części 8,3 8,7
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,6 8,1
meble, rtv, agd 7,1 7,4
tekstylia, odzież, obuwie 5,2 5,4
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 3,8 3,6

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W 1 kwartale br. 9,0% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. więcej niż rok wcześniej (8,5%). Większy niż przed rokiem był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grup tekstylia, odzież, obuwie (28,1% wobec 24,7%) oraz meble, rtv, agd (19,0% wobec 18,4%), mniejszy natomiast m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (20,0% wobec 24,5%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

01-03 2024
01-03 2025
*W okresie 01−03 2025 r. brak informacji, konieczność zachowania tajemnicy statystycznej lub wypełnienie pozycji jest niemożliwe albo niecelowe.
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
01-03 2024 01-03 2025
ogółem 8,5 9,0
tekstylia, odzież, obuwie 24,7 28,1
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 24,5 20,0
meble, rtv, agd 18,4 19,0
pozostałe 10,4 12,0
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 6,5 6,6
pojazdy samochodowe, motocykle, części* 1,3 (.)
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,6 0,9

Sprzedaż hurtowa towarów4

Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych w 1 kwartale br. była o 0,1% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 1,9% (wobec spadku rok wcześniej odpowiednio o 6,7% i o 9,4%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem wysoki wzrost notowano w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 15,4%) oraz w grupie żywność (o 12,0%, po spadku przed rokiem o 8,8%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
01-03 2024 01-03 2025
przedsiębiorstwa handlowe 93,3 100,1
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 90,6 101,9

W marcu br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zwiększyła się w skali roku o 2,8%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych ‒ o 4,1% (przed rokiem notowano spadek odpowiednio o 9,1% i o 10,7%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03
przedsiębiorstwa handlowe 83,3 78,8 80,9 85,0 82,0 79,9 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4 96,9 102,8
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 76,6 72,5 74,8 78,8 75,8 73,2 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4 99,8 104,1

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail: ssgk@stat.gov.pl