W 1 kwartale 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 1,4% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 5,0%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01-03 | 04-06 | 07-09 | 10-12 | 01-03 | 04-06 | 07-09 | 10-12 | 01-03 | |
ogółem | 96,5 | 92,7 | 101,4 | 99,5 | 105,0 | 104,8 | 98,5 | 103,0 | 101,4 |
W marcu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 0,3% niższa niż rok wcześniej (wobec spadku o 0,5% w poprzednim miesiącu oraz wzrostu o 6,1% w marcu ub. roku).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | |
ogółem | 92,7 | 92,7 | 93,2 | 95,3 | 96,0 | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,9 | 99,5 | 99,7 |
W okresie styczeń‒marzec br. w większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej, w tym największy jej wzrost odnotowano w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 13,6%). Wzrosła również sprzedaż, po spadkach w 1 kwartale ub. roku, w grupach: tekstylia, odzież, obuwie (o 8,2%) oraz meble, rtv, agd (o 7,9%). Nieznaczny wzrost sprzedaży odnotowano także w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 0,9%). Niższa niż przed rokiem była natomiast sprzedaż m.in. w największej grupie, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 3,4% wobec wzrostu rok wcześniej o 2,4%) oraz w grupie pozostałe (o 7,6% wobec wzrostu o 19,2% w 1 kwartale ub. roku).
W marcu br. spadek sprzedaży w skali roku notowano w grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, tj. w żywności, napojach i wyrobach tytoniowych (o 9,4% wobec wzrostu o 6,6% przed rokiem, na co wpłynął m.in. wcześniejszy termin Świąt Wielkanocnych w ub. roku oraz większa liczba dni handlowych w marcu ub. roku). Zmniejszyła się również sprzedaż, po znacznych wzrostach przed rokiem, w grupie paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 0,1%) oraz w grupie pozostałe (o 12,2%). Wzrost sprzedaży notowano natomiast m.in. w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 18,4%) oraz meblami, rtv, agd (o 12,9%, po spadku w marcu ub. roku o 8,5%). Wzrosła również sprzedaż, po znacznym spadku rok wcześniej, w grupie tekstylia, odzież, obuwie (o 6,7%).
01-03 2024 | 01-03 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 102,4 | 96,6 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 112,5 | 100,9 |
pozostałe | 119,2 | 92,4 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 118,7 | 113,6 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 106,1 | 107,5 |
meble, rtv, agd | 91,3 | 107,9 |
tekstylia, odzież, obuwie | 79,9 | 108,2 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 98,9 | 98,6 |
01-03 2024 | 01-03 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 25,8 | 25,7 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 13,6 | 13,1 |
pozostałe | 10,1 | 9,4 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 8,3 | 8,7 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,6 | 8,1 |
meble, rtv, agd | 7,1 | 7,4 |
tekstylia, odzież, obuwie | 5,2 | 5,4 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 3,8 | 3,6 |
W 1 kwartale br. 9,0% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, tj. więcej niż rok wcześniej (8,5%). Większy niż przed rokiem był udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży m.in. grup tekstylia, odzież, obuwie (28,1% wobec 24,7%) oraz meble, rtv, agd (19,0% wobec 18,4%), mniejszy natomiast m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (20,0% wobec 24,5%).
01-03 2024 | 01-03 2025 | |
---|---|---|
ogółem | 8,5 | 9,0 |
tekstylia, odzież, obuwie | 24,7 | 28,1 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 24,5 | 20,0 |
meble, rtv, agd | 18,4 | 19,0 |
pozostałe | 10,4 | 12,0 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 6,5 | 6,6 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części* | 1,3 | (.) | żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,6 | 0,9 |
Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych w 1 kwartale br. była o 0,1% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 1,9% (wobec spadku rok wcześniej odpowiednio o 6,7% i o 9,4%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem wysoki wzrost notowano w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 15,4%) oraz w grupie żywność (o 12,0%, po spadku przed rokiem o 8,8%).
01-03 2024 | 01-03 2025 | |
---|---|---|
przedsiębiorstwa handlowe | 93,3 | 100,1 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 90,6 | 101,9 |
W marcu br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zwiększyła się w skali roku o 2,8%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych ‒ o 4,1% (przed rokiem notowano spadek odpowiednio o 9,1% i o 10,7%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | |
przedsiębiorstwa handlowe | 83,3 | 78,8 | 80,9 | 85,0 | 82,0 | 79,9 | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 | 96,9 | 102,8 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 76,6 | 72,5 | 74,8 | 78,8 | 75,8 | 73,2 | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 | 99,8 | 104,1 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl