Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r. wzrosły w skali roku o 4,9%2, podobnie jak w dwóch poprzednich miesiącach (w marcu ub. roku wzrost cen wyniósł 2,0%). Towary podrożały o 4,4%, a usługi o 6,4%.
W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br. wzrosły o 0,2% (wobec wzrostu o 0,3% w lutym br.).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | |
towary i usługi konsumpcyjne ogółem | 116,1 | 114,7 | 113,0 | 111,5 | 110,8 | 110,1 | 108,2 | 106,6 | 106,6 | 106,2 | 103,7 | 102,8 | 102,0 | 102,4 | 102,5 | 102,6 | 104,2 | 104,3 | 104,9 | 105,0 | 104,7 | 104,7 | 104,9 | 104,9 | 104,9 |
towary | 117,1 | 115,1 | 113,3 | 111,4 | 110,6 | 109,8 | 107,6 | 105,7 | 105,9 | 105,5 | 102,4 | 101,4 | 100,4 | 101,1 | 101,2 | 101,3 | 103,5 | 103,6 | 104,2 | 104,3 | 103,8 | 104,0 | 104,2 | 104,3 | 104,4 |
usługi | 113,3 | 113,3 | 112,3 | 111,7 | 111,3 | 111,1 | 109,7 | 109,3 | 108,6 | 108,2 | 107,6 | 107,0 | 106,6 | 106,2 | 106,2 | 106,1 | 106,2 | 106,2 | 106,8 | 106,7 | 107,2 | 106,6 | 106,8 | 106,6 | 106,4 |
W 1 kwartale br. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 4,9% w skali roku (wobec 4,8% w poprzednim kwartale oraz 2,8% przed rokiem) i dotyczył większości grup towarów i usług konsumpcyjnych. Ceny związane z mieszkaniem były o 8,5% wyższe niż w 1 kwartale ub. roku (w tym nośniki energii były droższe o 13,1%), a ceny żywności o 6,1%. Niższe niż przed rokiem były natomiast m.in. ceny w zakresie transportu – o 2,2% (w tym ceny paliw do prywatnych środków transportu – o 2,5%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | |
towary i usługi konsumpcyjne ogółem | 117,0 | 113,1 | 109,7 | 106,4 | 102,8 | 102,5 | 104,5 | 104,8 | 104,9 |
towary | 118,3 | 113,3 | 109,3 | 105,7 | 101,4 | 101,2 | 103,8 | 104,0 | 104,3 |
usługi | 113,3 | 112,4 | 110,7 | 108,7 | 107,1 | 106,2 | 106,4 | 106,8 | 106,6 |
Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w marcu br. w ujęciu rocznym w największym stopniu został podwyższony przez wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 2,10 p.proc., w tym przez wzrost cen nośników energii – o 1,42 p.proc.) oraz cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,72 p.proc., w tym cen żywności o 1,57 p.proc.). Wskaźnik cen został natomiast obniżony m.in. przez spadek cen związanych z transportem (o 0,40 p.proc., w tym paliw do prywatnych środków transportu – o 0,27 p.proc.).
W porównaniu z poprzednim miesiącem w marcu br. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem został podniesiony przez wzrost cen odzieży i obuwia (o 0,12 p.proc.), a także m.in. cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,07 p.proc., w tym żywności o 0,05 p.proc.), cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych i cen związanych z łącznością (po 0,05 p.proc.) oraz cen w zakresie mieszkania i zdrowia (po 0,03 p.proc.). Jednocześnie wskaźnik cen ogółem został obniżony przez spadek cen w zakresie rekreacji i kultury (o 0,14 p.proc.) oraz transportu (o 0,11 p.proc.).
03 2025 | |
---|---|
żywność i napoje bezalkoholowe | 1,72 |
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 0,30 |
Odzież i obuwie | -0,05 |
mieszkanie ogółem | 2,10 |
zdrowie | 0,32 |
transport | -0,40 |
łączność | 0,11 |
rekreacja i kultura | 0,27 |
edukacja | 0,09 |
restauracje i hotele | 0,34 |
inne towary i usługi | 0,14 |
W marcu br. w większości grup towarów i usług konsumpcyjnych notowano wzrost cen w skali roku. W większym stopniu niż w lutym br. wzrosły ceny:
03 2024 | 03 2025 | |
---|---|---|
towary i usługi konsumpcyjne ogółem | 102,0 | 104,9 |
żywność i napoje bezalkoholowe | 100,3 | 106,7 |
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 105,2 | 105,8 |
odzież i obuwie | 101,1 | 98,7 |
mieszkanie ogółem | 101,5 | 108,6 |
zdrowie | 104,0 | 105,5 |
transport | 97,1 | 96,4 |
łączność | 102,6 | 102,6 |
rekreacja i kultura | 104,1 | 103,9 |
edukacja | 109,0 | 108,2 |
restauracje i hotele | 108,6 | 106,1 |
inne towary i usługi | 105,4 | 102,4 |
Ceny żywności i napojów bezalkoholowych w marcu br. były o 6,7% wyższe niż rok wcześniej (przy wzroście cen w lutym br. o 6,2%). Żywność podrożała o 6,7%, a napoje bezalkoholowe o 6,6%. Znacznie więcej niż przed rokiem konsumenci płacili za oleje i tłuszcze – przeciętnie o 14,9% (w marcu ub. roku ceny te spadły o 9,4%), z których tłuszcze zwierzęce podrożały o 20,5% (w tym masło o 22,9%), a tłuszcze roślinne – o 7,2%. Droższe niż w marcu ub. roku były również artykuły z grupy mleko, sery i jaja – przeciętnie o 7,7% (podrożały m.in. jaja – o 13,5%, jogurty – o 7,4%, sery i twarogi – o 7,3%, śmietana – o 5,9% oraz mleko – o 5,5%). Wzrosły także ceny owoców (o 7,5%), pieczywa (o 6,7%), ryżu i warzyw (po 6,4%). Więcej niż w marcu ub. roku płacono także za mięso – przeciętnie o 5,0%, w tym znacznie wyższe były ceny mięsa drobiowego – o 11,4% (wobec spadku przed rokiem o 8,9%), mięsa wołowego – o 9,8% oraz wędlin – o 4,8%, natomiast ceny mięsa wieprzowego były o 1,1% niższe niż w marcu ub. roku. Podrożały również m.in. makarony i produkty makaronowe (o 3,5%), ryby i owoce morza (o 3,0%) oraz kasze i ziarna zbóż (o 2,9%). Dużo tańszy niż rok wcześniej był natomiast cukier (o 33,3%, który wówczas potaniał o 18,3%), spadły także m.in. ceny mąki (o 2,2%). Wśród napojów znacznie podrożały w skali roku m.in. soki owocowe i warzywne (o 13,3%) oraz kawa (o 10,0%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | |
żywność i napoje bezalkoholowe | 124,0 | 119,7 | 118,9 | 117,8 | 115,6 | 112,7 | 110,4 | 108,0 | 107,3 | 106,0 | 104,9 | 102,7 | 100,3 | 101,9 | 101,6 | 102,5 | 103,2 | 104,1 | 104,7 | 104,9 | 104,8 | 104,8 | 105,5 | 106,2 | 106,7 |
żywność | 124,6 | 119,9 | 118,9 | 117,7 | 115,6 | 112,5 | 110,1 | 107,6 | 106,9 | 105,5 | 104,4 | 102,1 | 99,7 | 101,4 | 101,3 | 102,2 | 103,1 | 104,0 | 104,7 | 104,9 | 104,8 | 104,8 | 105,5 | 106,3 | 106,7 |
napoje bezalkoholowe | 117,5 | 117,5 | 118,4 | 118,1 | 116,5 | 114,9 | 113,4 | 112,7 | 111,7 | 110,6 | 109,5 | 108,1 | 106,4 | 106,1 | 104,6 | 104,9 | 105,0 | 104,8 | 104,7 | 104,6 | 104,2 | 104,3 | 105,5 | 105,9 | 106,6 |
Wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem w marcu br. wyniósł 8,6% w skali roku (wobec 8,5% w lutym br.). Opłaty za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii wzrosły przeciętnie o 10,9%. Za nośniki energii konsumenci płacili o 13,3% więcej niż w marcu ub. roku, w tym głównie za gaz (o 24,7%) oraz energię elektryczną (o 19,6%). W znacznym stopniu wzrosły także opłaty za zaopatrywanie w wodę (o 11,4%), wywóz śmieci (o 10,7%) oraz za usługi kanalizacyjne (o 9,3%). Nieco więcej niż w marcu ub. roku konsumenci zapłacili za towary i usługi w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego (o 0,5%), w tym znacznie więcej za usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 12,3%), przy tańszych m.in. urządzeniach gospodarstwa domowego (o 3,4%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | |
mieszkanie ogółem | 118,5 | 117,2 | 115,3 | 113,9 | 113,1 | 111,4 | 109,2 | 108,2 | 107,6 | 108,4 | 102,0 | 101,6 | 101,5 | 101,5 | 101,6 | 101,7 | 107,4 | 107,5 | 108,0 | 107,9 | 108,1 | 108,2 | 108,3 | 108,5 | 108,6 |
użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 119,6 | 118,2 | 116,1 | 114,6 | 113,8 | 112,0 | 109,5 | 108,3 | 108,1 | 109,2 | 101,3 | 101,1 | 101,3 | 101,4 | 101,6 | 101,7 | 108,7 | 109,0 | 109,7 | 109,7 | 109,9 | 110,1 | 110,6 | 110,7 | 110,9 |
wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 114,4 | 113,4 | 112,4 | 111,0 | 110,6 | 109,4 | 108,1 | 107,5 | 105,9 | 105,8 | 104,8 | 104,0 | 102,6 | 102,2 | 101,4 | 101,7 | 101,7 | 101,4 | 101,2 | 100,4 | 100,9 | 100,4 | 100,0 | 100,4 | 100,5 |
Spadek cen towarów i usług w zakresie transportu w marcu br. wyniósł 3,6% w skali roku (wobec 2,5% w lutym br.). Tańsze niż przed rokiem były paliwa do prywatnych środków transportu – o 4,7% (w tym olej napędowy o 6,9%, a benzyna o 5,1%). Podrożał natomiast gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu – o 9,9%. Powyżej poziomu sprzed roku kształtowały się opłaty za usługi transportowe (o 2,9%), natomiast poniżej – ceny samochodów osobowych (o 6,5%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | |
transport | 103,9 | 104,6 | 96,8 | 90,3 | 91,5 | 98,3 | 97,2 | 92,1 | 97,8 | 97,2 | 95,0 | 96,0 | 97,1 | 98,4 | 102,2 | 100,6 | 100,6 | 98,6 | 98,5 | 99,6 | 95,9 | 96,7 | 99,6 | 97,5 | 96,4 |
paliwa do prywatnych środków transportu | 100,2 | 99,9 | 90,5 | 82,0 | 84,5 | 93,9 | 93,0 | 85,6 | 94,3 | 94,0 | 91,7 | 93,6 | 95,5 | 98,8 | 103,6 | 101,6 | 101,2 | 98,3 | 98,0 | 100,0 | 94,0 | 96,1 | 100,0 | 97,4 | 95,3 |
usługi transportowe | 119,7 | 139,0 | 119,1 | 115,6 | 107,7 | 111,4 | 105,3 | 103,6 | 105,6 | 102,1 | 102,8 | 100,9 | 99,8 | 88,4 | 99,2 | 96,1 | 96,9 | 95,3 | 99,9 | 97,0 | 101,6 | 91,1 | 110,8 | 102,0 | 102,9 |
Siła nabywcza płac w okresie styczeń–marzec br. zwiększyła się względem większości produktów, w tym spośród żywnościowych i napojów m.in. w odniesieniu do: cukru, mąki, mięsa wieprzowego, kasz i ziaren zbóż, ryb i owoców morza, wód mineralnych lub źródlanych, herbaty, makaronów i produktów makaronowych, ryżu, wędlin, tłuszczów roślinnych, warzyw, mleka, śmietany, pieczywa, jogurtów, pieczywa, serów i twarogów oraz owoców. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac m.in. w stosunku do tłuszczów zwierzęcych (w tym masła), soków owocowo-warzywnych, mięsa drobiowego oraz jaj.
Spośród produktów nieżywnościowych siła nabywcza wynagrodzeń wzrosła w odniesieniu m.in. do sprzętu telekomunikacyjnego, sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, opału, usług transportowych, paliw do prywatnych środków transportu (takich jak olej napędowy i benzyna), usług telekomunikacyjnych w pakiecie, odzieży i obuwia, środków czyszczących i konserwujących, artykułów z grupy meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt oświetleniowy, usług sanatoryjnych, opłat radiowo-telewizyjnych, usług pocztowych, wyrobów farmaceutycznych, opłat za wstęp do kin, teatrów i na koncerty oraz książek. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac m.in. w stosunku do nośników energii, usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, papierosów, usług zaopatrywania w wodę, usług internetowych, gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu, usług wywozu śmieci, gazet i czasopism, usług szpitalnych oraz turystyki zorganizowanej.
2023 | 2024 | 2025 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | 04‒06 | 07‒09 | 10‒12 | 01‒03 | |
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych |
117,0 | 113,1 | 109,7 | 106,4 | 102,8 | 102,5 | 104,5 | 104,8 | 104,9 |
wynagrodzenia nominalne w sektorze przedsiębiorstw |
113,3 | 112,2 | 110,8 | 111,5 | 112,5 | 110,9 | 110,8 | 110,1 | 108,2 |
wynagrodzenia realne w sektorze przedsiębiorstw |
97,0 | 99,4 | 101,1 | 104,7 | 109,2 | 108,1 | 106,1 | 105,3 | 103,3 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
tel. 22 608-31-18
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl