Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 24.04.2025 r.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych1

Dane za marzec 2025 r.

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r. wzrosły w skali roku o 4,9%2, podobnie jak w dwóch poprzednich miesiącach (w marcu ub. roku wzrost cen wyniósł 2,0%). Towary podrożały o 4,4%, a usługi o 6,4%.

W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br. wzrosły o 0,2% (wobec wzrostu o 0,3% w lutym br.).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne ogółem
towary
usługi
1 Na kształtowanie się cen mogły częściowo wpływać działania rządu, np. mrożenie cen oraz zmiany w zakresie stawek podatkowych.

2Szczegółowe dane dostępne w informacji sygnalnej dotyczącej cen konsumpcyjnych:  Informacja sygnalna wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu  2025 r.
2023 2024 2025
03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 116,1 114,7 113,0 111,5 110,8 110,1 108,2 106,6 106,6 106,2 103,7 102,8 102,0 102,4 102,5 102,6 104,2 104,3 104,9 105,0 104,7 104,7 104,9 104,9 104,9
towary 117,1 115,1 113,3 111,4 110,6 109,8 107,6 105,7 105,9 105,5 102,4 101,4 100,4 101,1 101,2 101,3 103,5 103,6 104,2 104,3 103,8 104,0 104,2 104,3 104,4
usługi 113,3 113,3 112,3 111,7 111,3 111,1 109,7 109,3 108,6 108,2 107,6 107,0 106,6 106,2 106,2 106,1 106,2 106,2 106,8 106,7 107,2 106,6 106,8 106,6 106,4

W 1 kwartale br. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 4,9% w skali roku (wobec 4,8% w poprzednim kwartale oraz 2,8% przed rokiem) i dotyczył większości grup towarów i usług konsumpcyjnych. Ceny związane z mieszkaniem były o 8,5% wyższe niż w 1 kwartale ub. roku (w tym nośniki energii były droższe o 13,1%), a ceny żywności o 6,1%. Niższe niż przed rokiem były natomiast m.in. ceny w zakresie transportu – o 2,2% (w tym ceny paliw do prywatnych środków transportu – o 2,5%).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

analogiczny okres roku poprzedniego=100
towary i usługi konsumpcyjne
towary
usługi
2023 2024 2025
01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03
towary i usługi konsumpcyjne ogółem 117,0 113,1 109,7 106,4 102,8 102,5 104,5 104,8 104,9
towary 118,3 113,3 109,3 105,7 101,4 101,2 103,8 104,0 104,3
usługi 113,3 112,4 110,7 108,7 107,1 106,2 106,4 106,8 106,6

Czynniki wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych

Wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem w marcu br. w ujęciu rocznym w największym stopniu został podwyższony przez wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 2,10 p.proc., w tym przez wzrost cen nośników energii – o 1,42 p.proc.) oraz cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,72 p.proc., w tym cen żywności o 1,57 p.proc.). Wskaźnik cen został natomiast obniżony m.in. przez spadek cen związanych z transportem (o 0,40 p.proc., w tym paliw do prywatnych środków transportu – o 0,27 p.proc.).

W porównaniu z poprzednim miesiącem w marcu br. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem został podniesiony przez wzrost cen odzieży i obuwia (o 0,12 p.proc.), a także m.in. cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,07 p.proc., w tym żywności o 0,05 p.proc.), cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych i cen związanych z łącznością (po 0,05 p.proc.) oraz cen w zakresie mieszkania i zdrowia (po 0,03 p.proc.). Jednocześnie wskaźnik cen ogółem został obniżony przez spadek cen w zakresie rekreacji i kultury (o 0,14 p.proc.) oraz transportu (o 0,11 p.proc.).

Wpływ zmian cen grup towarów i usług na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w marcu 2025 r.

analogiczny okres roku poprzedniego=100
03 2025
żywność i napoje bezalkoholowe 1,72
napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 0,30
Odzież i obuwie -0,05
mieszkanie ogółem 2,10
zdrowie 0,32
transport -0,40
łączność 0,11
rekreacja i kultura 0,27
edukacja 0,09
restauracje i hotele 0,34
inne towary i usługi 0,14

Wskaźnik cen według COICOP

W marcu br. w większości grup towarów i usług konsumpcyjnych notowano wzrost cen w skali roku. W większym stopniu niż w lutym br. wzrosły ceny:

  • związane z mieszkaniem (8,6% wobec 8,5%),
  • żywności i napojów bezalkoholowych (6,7% wobec 6,2%),
  • napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (5,8% wobec 5,1%),
  • w zakresie zdrowia (5,5% wobec 5,4%),
  • związane z łącznością (2,6% wobec 2,1%),
  • w grupie inne towary i usługi3 (2,4% wobec 2,3%).

    Mniejszy niż przed miesiącem był natomiast wzrost cen towarów i usług w skali roku w zakresie:
  • edukacji (8,2% wobec 8,3%),
  • restauracji i hoteli (6,1% wobec 6,4%),
  • rekreacji i kultury (3,9% wobec 5,0%).

    Poniżej poziomu sprzed roku kształtowały się natomiast ceny:
  • związane z transportem (o 3,6%, w lutym br. spadek wyniósł 2,5%),
  • odzieży i obuwia (o 1,3%, tj. podobnie jak miesiąc wcześniej).

    W porównaniu z poprzednim miesiącem w marcu br. wzrosły ceny w większości grup towarów i usług konsumpcyjnych. Nieco więcej płacono m.in. za żywność i napoje bezalkoholowe (o 0,3%) oraz za towary i usługi związane z mieszkaniem (0,1%). Spadły natomiast ceny towarów i usług m.in. w zakresie transportu – o 1,1% (w tym paliw do prywatnych środków transportu – o 2,0%).

  • Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych według COICOP

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    03 2024
    03 2025
    3 Do grupy zaliczane są m.in. artykuły do higieny osobistej i kosmetyki, usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne, opieka społeczna, usługi ubezpieczeniowe oraz usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje.
    03 2024 03 2025
    towary i usługi konsumpcyjne ogółem 102,0 104,9
    żywność i napoje bezalkoholowe 100,3 106,7
    napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 105,2 105,8
    odzież i obuwie 101,1 98,7
    mieszkanie ogółem 101,5 108,6
    zdrowie 104,0 105,5
    transport 97,1 96,4
    łączność 102,6 102,6
    rekreacja i kultura 104,1 103,9
    edukacja 109,0 108,2
    restauracje i hotele 108,6 106,1
    inne towary i usługi 105,4 102,4

    Ceny żywności i napojów bezalkoholowych

    Ceny żywności i napojów bezalkoholowych w marcu br. były o 6,7% wyższe niż rok wcześniej (przy wzroście cen w lutym br. o 6,2%). Żywność podrożała o 6,7%, a napoje bezalkoholowe o 6,6%. Znacznie więcej niż przed rokiem konsumenci płacili za oleje i tłuszcze – przeciętnie o 14,9% (w marcu ub. roku ceny te spadły o 9,4%), z których tłuszcze zwierzęce podrożały o 20,5% (w tym masło o 22,9%), a tłuszcze roślinne – o 7,2%. Droższe niż w marcu ub. roku były również artykuły z grupy mleko, sery i jaja – przeciętnie o 7,7% (podrożały m.in. jaja – o 13,5%, jogurty – o 7,4%, sery i twarogi – o 7,3%, śmietana – o 5,9% oraz mleko – o 5,5%). Wzrosły także ceny owoców (o 7,5%), pieczywa (o 6,7%), ryżu i warzyw (po 6,4%). Więcej niż w marcu ub. roku płacono także za mięso – przeciętnie o 5,0%, w tym znacznie wyższe były ceny mięsa drobiowego – o 11,4% (wobec spadku przed rokiem o 8,9%), mięsa wołowego – o 9,8% oraz wędlin – o 4,8%, natomiast ceny mięsa wieprzowego były o 1,1% niższe niż w marcu ub. roku. Podrożały również m.in. makarony i produkty makaronowe (o 3,5%), ryby i owoce morza (o 3,0%) oraz kasze i ziarna zbóż (o 2,9%). Dużo tańszy niż rok wcześniej był natomiast cukier (o 33,3%, który wówczas potaniał o 18,3%), spadły także m.in. ceny mąki (o 2,2%). Wśród napojów znacznie podrożały w skali roku m.in. soki owocowe i warzywne (o 13,3%) oraz kawa (o 10,0%).

    Wskaźniki cen żywności i napojów bezalkoholowych

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    żywność i napoje bezalkoholowe
    żywność
    napoje bezalkoholowe
    2023 2024 2025
    03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03
    żywność i napoje bezalkoholowe 124,0 119,7 118,9 117,8 115,6 112,7 110,4 108,0 107,3 106,0 104,9 102,7 100,3 101,9 101,6 102,5 103,2 104,1 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,2 106,7
    żywność 124,6 119,9 118,9 117,7 115,6 112,5 110,1 107,6 106,9 105,5 104,4 102,1 99,7 101,4 101,3 102,2 103,1 104,0 104,7 104,9 104,8 104,8 105,5 106,3 106,7
    napoje bezalkoholowe 117,5 117,5 118,4 118,1 116,5 114,9 113,4 112,7 111,7 110,6 109,5 108,1 106,4 106,1 104,6 104,9 105,0 104,8 104,7 104,6 104,2 104,3 105,5 105,9 106,6

    Ceny związane z mieszkaniem

    Wzrost cen towarów i usług związanych z mieszkaniem w marcu br. wyniósł 8,6% w skali roku (wobec 8,5% w lutym br.). Opłaty za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii wzrosły przeciętnie o 10,9%. Za nośniki energii konsumenci płacili o 13,3% więcej niż w marcu ub. roku, w tym głównie za gaz (o 24,7%) oraz energię elektryczną (o 19,6%). W znacznym stopniu wzrosły także opłaty za zaopatrywanie w wodę (o 11,4%), wywóz śmieci (o 10,7%) oraz za usługi kanalizacyjne (o 9,3%). Nieco więcej niż w marcu ub. roku konsumenci zapłacili za towary i usługi w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego (o 0,5%), w tym znacznie więcej za usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 12,3%), przy tańszych m.in. urządzeniach gospodarstwa domowego (o 3,4%).

    Wskaźniki cen związanych z mieszkaniem

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    mieszkanie ogółem
    użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii
    wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego
    2023 2024 2025
    03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03
    mieszkanie ogółem 118,5 117,2 115,3 113,9 113,1 111,4 109,2 108,2 107,6 108,4 102,0 101,6 101,5 101,5 101,6 101,7 107,4 107,5 108,0 107,9 108,1 108,2 108,3 108,5 108,6
    użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii 119,6 118,2 116,1 114,6 113,8 112,0 109,5 108,3 108,1 109,2 101,3 101,1 101,3 101,4 101,6 101,7 108,7 109,0 109,7 109,7 109,9 110,1 110,6 110,7 110,9
    wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 114,4 113,4 112,4 111,0 110,6 109,4 108,1 107,5 105,9 105,8 104,8 104,0 102,6 102,2 101,4 101,7 101,7 101,4 101,2 100,4 100,9 100,4 100,0 100,4 100,5

    Ceny związane z transportem

    Spadek cen towarów i usług w zakresie transportu w marcu br. wyniósł 3,6% w skali roku (wobec 2,5% w lutym br.). Tańsze niż przed rokiem były paliwa do prywatnych środków transportu – o 4,7% (w tym olej napędowy o 6,9%, a benzyna o 5,1%). Podrożał natomiast gaz ciekły i pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu – o 9,9%. Powyżej poziomu sprzed roku kształtowały się opłaty za usługi transportowe (o 2,9%), natomiast poniżej – ceny samochodów osobowych (o 6,5%).

    Wskaźniki cen związanych z transportem

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    transport
    paliwa do prywatnych środków transportu
    usługi transportowe
    2023 2024 2025
    03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03
    transport 103,9 104,6 96,8 90,3 91,5 98,3 97,2 92,1 97,8 97,2 95,0 96,0 97,1 98,4 102,2 100,6 100,6 98,6 98,5 99,6 95,9 96,7 99,6 97,5 96,4
    paliwa do prywatnych środków transportu 100,2 99,9 90,5 82,0 84,5 93,9 93,0 85,6 94,3 94,0 91,7 93,6 95,5 98,8 103,6 101,6 101,2 98,3 98,0 100,0 94,0 96,1 100,0 97,4 95,3
    usługi transportowe 119,7 139,0 119,1 115,6 107,7 111,4 105,3 103,6 105,6 102,1 102,8 100,9 99,8 88,4 99,2 96,1 96,9 95,3 99,9 97,0 101,6 91,1 110,8 102,0 102,9

    Zmiany cen oraz wynagrodzeń

    Siła nabywcza płac w okresie styczeń–marzec br. zwiększyła się względem większości produktów, w tym spośród żywnościowych i napojów m.in. w odniesieniu do: cukru, mąki, mięsa wieprzowego, kasz i ziaren zbóż, ryb i owoców morza, wód mineralnych lub źródlanych, herbaty, makaronów i produktów makaronowych, ryżu, wędlin, tłuszczów roślinnych, warzyw, mleka, śmietany, pieczywa, jogurtów, pieczywa, serów i twarogów oraz owoców. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac m.in. w stosunku do tłuszczów zwierzęcych (w tym masła), soków owocowo-warzywnych, mięsa drobiowego oraz jaj.

    Spośród produktów nieżywnościowych siła nabywcza wynagrodzeń wzrosła w odniesieniu m.in. do sprzętu telekomunikacyjnego, sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, opału, usług transportowych, paliw do prywatnych środków transportu (takich jak olej napędowy i benzyna), usług telekomunikacyjnych w pakiecie, odzieży i obuwia, środków czyszczących i konserwujących, artykułów z grupy meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt oświetleniowy, usług sanatoryjnych, opłat radiowo-telewizyjnych, usług pocztowych, wyrobów farmaceutycznych, opłat za wstęp do kin, teatrów i na koncerty oraz książek. Zmniejszyła się natomiast siła nabywcza płac m.in. w stosunku do nośników energii, usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, papierosów, usług zaopatrywania w wodę, usług internetowych, gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu, usług wywozu śmieci, gazet i czasopism, usług szpitalnych oraz turystyki zorganizowanej.

    Wskaźnik cen konsumpcyjnych oraz nominalne i realne wynagrodzenia brutto  w sektorze przedsiębiorstw

    analogiczny okres roku poprzedniego=100
    wynagrodzenia realne w sektorze przedsiębiorstw
    wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
    wynagrodzenia nominalne w sektorze przedsiębiorstw
    2023 2024 2025
    01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03 04‒06 07‒09 10‒12 01‒03
    wskaźnik cen towarów
    i usług konsumpcyjnych
    117,0 113,1 109,7 106,4 102,8 102,5 104,5 104,8 104,9
    wynagrodzenia nominalne
    w sektorze przedsiębiorstw
    113,3 112,2 110,8 111,5 112,5 110,9 110,8 110,1 108,2
    wynagrodzenia realne
    w sektorze przedsiębiorstw
    97,0 99,4 101,1 104,7 109,2 108,1 106,1 105,3 103,3

    Główny Urząd Statystyczny
    Aleja Niepodległości 208
    00-925 Warszawa

    Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
    Departament Opracowań Statystycznych
    tel. 22 608-31-18
    e-mail: ssgk@stat.gov.pl