W 1 półroczu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 3,7% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 4,9%). W 2 kwartale br. tempo wzrostu było szybsze niż w 1 kwartale br. (5,8% wobec 1,4%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
04-06 | 07-09 | 10-12 | 01-03 | 04-06 | 07-09 | 10-12 | 01-03 | 04-06 | |
ogółem | 92,7 | 101,4 | 99,5 | 105,0 | 104,8 | 98,5 | 103,0 | 101,4 | 105,8 |
W czerwcu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 2,2% wyższa niż rok wcześniej (wobec wzrostu po 4,4% zarówno w maju br., jak i w czerwcu ub. roku).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | |
ogółem | 95,3 | 96,0 | 97,3 | 99,7 | 102,8 | 99,7 | 97,7 | 103,2 | 106,1 | 106,1 | 104,1 | 105,0 | 104,4 | 104,4 | 102,6 | 97,0 | 101,3 | 103,1 | 101,9 | 104,9 | 99,5 | 99,7 | 107,6 | 104,4 | 102,2 |
W okresie styczeń‒czerwiec br. w większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej, z wyjątkiem grupy pozostałe, gdzie obniżyła się o 6,5% (wobec wzrostu przed rokiem o 22,9%). Najbardziej wzrosła sprzedaż w grupie meble, rtv, agd (o 12,2%, po spadku rok wcześniej o 8,4%) oraz w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 11,0%). Wzrost sprzedaży notowano także m.in. w grupach tekstylia, odzież, obuwie (o 7,7%, po spadku rok wcześniej o 14,7%) oraz paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 2,4%). Nieznacznie wyższa niż w 1 półroczu ub. roku była również sprzedaż w największej grupie, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 0,8% wobec spadku przed rokiem o 0,8%).
W czerwcu br. również w większości grup sprzedaż detaliczna była większa niż rok wcześniej. Znaczny wzrost sprzedaży, po spadkach w czerwcu ub. roku, notowano w grupach: tekstylia, odzież, obuwie (o 11,8%) oraz meble, rtv, agd (o 10,2%). Zwiększyła się także sprzedaż m.in. w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 7,7%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 5,7%). Po wzrostach w dwóch poprzednich miesiącach, obniżyła się natomiast sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży ogółem, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 1,0%). Spadek sprzedaży, obserwowany od początku br., utrzymał się w grupie pozostałe (wyniósł 4,0%).
01-06 2024 | 01-06 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 99,2 | 100,8 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 112,3 | 102,4 |
pozostałe | 122,9 | 93,5 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 125,0 | 111,0 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 107,0 | 106,8 |
meble, rtv, agd | 91,6 | 112,2 |
tekstylia, odzież, obuwie | 85,3 | 107,7 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 101,3 | 101,4 |
01-06 2024 | 01-06 2025 | |
---|---|---|
żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 25,4 | 26,0 |
paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 13,9 | 13,0 |
pozostałe | 10,3 | 9,3 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części | 8,3 | 8,3 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 7,4 | 7,8 |
meble, rtv, agd | 7,0 | 7,5 |
tekstylia, odzież, obuwie | 5,6 | 5,8 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 3,9 | 3,8 |
W okresie styczeń‒czerwiec br. 8,8% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, o 0,3 p.proc. więcej niż rok wcześniej. Udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży był większy niż przed rokiem m.in. w grupach tekstylia, odzież, obuwie (25,6% wobec 23,4%) oraz meble, rtv, agd (18,5% wobec 17,6%), natomiast mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,5% wobec 23,0%).
01-06 2024 | 01-06 2025 | |
---|---|---|
ogółem | 8,5 | 8,8 |
tekstylia, odzież, obuwie | 23,4 | 25,6 |
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 23,0 | 19,5 |
meble, rtv, agd | 17,6 | 18,5 |
pozostałe | 10,9 | 12,1 |
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 6,2 | 6,6 |
pojazdy samochodowe, motocykle, części* | 1,2 | (.) | żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,6 | 0,8 |
Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych w 1 półroczu br. była o 0,2% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 1,8% (wobec spadku rok wcześniej odpowiednio o 3,7% i o 5,8%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem znaczny wzrost notowano w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 12,8%) oraz w grupie żywność (o 9,1%, po spadku przed rokiem o 7,3%).
01-06 2024 | 01-06 2025 | |
---|---|---|
przedsiębiorstwa handlowe | 96,3 | 100,2 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 94,2 | 101,8 |
W czerwcu br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zwiększyła się w skali roku o 0,4%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych wzrosła o 2,0% (przed rokiem notowano ich spadek odpowiednio o 2,9% i o 4,4%).
2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | |
przedsiębiorstwa handlowe | 85,0 | 82,0 | 79,9 | 77,3 | 76,3 | 77,0 | 75,1 | 93,0 | 97,5 | 90,9 | 106,1 | 94,7 | 97,1 | 104,0 | 96,2 | 96,4 | 104,6 | 100,7 | 104,0 | 99,4 | 96,9 | 102,8 | 99,8 | 102,8 | 100,4 |
w tym przedsiębiorstwa hurtowe | 78,8 | 75,8 | 73,2 | 71,2 | 69,2 | 71,0 | 68,3 | 89,4 | 92,2 | 89,3 | 103,0 | 93,3 | 95,6 | 103,5 | 97,2 | 95,8 | 104,0 | 98,1 | 103,0 | 102,4 | 99,8 | 104,1 | 102,1 | 104,4 | 102,0 |
Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail:
ssgk@stat.gov.pl