Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju

Sytuacja
społeczno-gospodarcza
kraju

Data publikacji: 23.07.2025 r.

Rynek wewnętrzny1

Dane za 1 półrocze 2025 r.

Sprzedaż detaliczna towarów

W 1 półroczu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 3,7% wyższa niż przed rokiem (wówczas notowano wzrost o 4,9%). W 2 kwartale br. tempo wzrostu było szybsze niż w 1 kwartale br. (5,8% wobec 1,4%).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
2023 2024 2025
04-06 07-09 10-12 01-03 04-06 07-09 10-12 01-03 04-06
ogółem 92,7 101,4 99,5 105,0 104,8 98,5 103,0 101,4 105,8

W czerwcu 2025 r. sprzedaż detaliczna była o 2,2% wyższa niż rok wcześniej (wobec wzrostu po 4,4% zarówno w maju br., jak i w czerwcu ub. roku).

Sprzedaż detaliczna towarów

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
1 Jeśli nie zaznaczono inaczej dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06
ogółem 95,3 96,0 97,3 99,7 102,8 99,7 97,7 103,2 106,1 106,1 104,1 105,0 104,4 104,4 102,6 97,0 101,3 103,1 101,9 104,9 99,5 99,7 107,6 104,4 102,2

Sprzedaż detaliczna towarów według grup2

W okresie styczeń‒czerwiec br. w większości grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej, z wyjątkiem grupy pozostałe, gdzie obniżyła się o 6,5% (wobec wzrostu przed rokiem o 22,9%). Najbardziej wzrosła sprzedaż w grupie meble, rtv, agd (o 12,2%, po spadku rok wcześniej o 8,4%) oraz w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 11,0%). Wzrost sprzedaży notowano także m.in. w grupach tekstylia, odzież, obuwie (o 7,7%, po spadku rok wcześniej o 14,7%) oraz paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 2,4%). Nieznacznie wyższa niż w 1 półroczu ub. roku była również sprzedaż w największej grupie, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 0,8% wobec spadku przed rokiem o 0,8%).

W czerwcu br. również w większości grup sprzedaż detaliczna była większa niż rok wcześniej. Znaczny wzrost sprzedaży, po spadkach w czerwcu ub. roku, notowano w grupach: tekstylia, odzież, obuwie (o 11,8%) oraz meble, rtv, agd (o 10,2%). Zwiększyła się także sprzedaż m.in. w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 7,7%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 5,7%). Po wzrostach w dwóch poprzednich miesiącach, obniżyła się natomiast sprzedaż w grupie o największym udziale w sprzedaży ogółem, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 1,0%). Spadek sprzedaży, obserwowany od początku br., utrzymał się w grupie pozostałe (wyniósł 4,0%).

Sprzedaż detaliczna towarów według grup

ceny stałe, analogiczny okres roku poprzedniego=100
01-06 2024
01-06 2025
01-06 2024 01-06 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 99,2 100,8
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 112,3 102,4
pozostałe 122,9 93,5
pojazdy samochodowe, motocykle, części 125,0 111,0
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 107,0 106,8
meble, rtv, agd 91,6 112,2
tekstylia, odzież, obuwie 85,3 107,7
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 101,3 101,4

Udział poszczególnych grup towarów w sprzedaży detalicznej ogółem

01-06 2024
01-06 2025
2 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
01-06 2024 01-06 2025
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 25,4 26,0
paliwa stałe, ciekłe i gazowe 13,9 13,0
pozostałe 10,3 9,3
pojazdy samochodowe, motocykle, części 8,3 8,3
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 7,4 7,8
meble, rtv, agd 7,0 7,5
tekstylia, odzież, obuwie 5,6 5,8
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 3,9 3,8

Sprzedaż detaliczna realizowana przez Internet

W okresie styczeń‒czerwiec br. 8,8% sprzedaży detalicznej ogółem (w cenach bieżących) zrealizowano przez Internet3, o 0,3 p.proc. więcej niż rok wcześniej. Udział tej formy handlu w całkowitej sprzedaży był większy niż przed rokiem m.in. w grupach tekstylia, odzież, obuwie (25,6% wobec 23,4%) oraz meble, rtv, agd (18,5% wobec 17,6%), natomiast mniejszy m.in. w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,5% wobec 23,0%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w wybranych grupach sprzedaży detalicznej

01-06 2024
01-06 2025
*W okresie 01−06 2025 r. brak informacji, konieczność zachowania tajemnicy statystycznej lub wypełnienie pozycji jest niemożliwe albo niecelowe.
3 Podmioty, dla których sprzedaż internetowa jest przeważającą formą sprzedaży są ujęte w grupie „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Natomiast sprzedaż przez Internet może być realizowana również przez podmioty w innych grupach, dla których podstawową formą jest sprzedaż stacjonarna.
01-06 2024 01-06 2025
ogółem 8,5 8,8
tekstylia, odzież, obuwie 23,4 25,6
prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach 23,0 19,5
meble, rtv, agd 17,6 18,5
pozostałe 10,9 12,1
farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny 6,2 6,6
pojazdy samochodowe, motocykle, części* 1,2 (.)
żywność, napoje i wyroby tytoniowe 0,6 0,8

Sprzedaż hurtowa towarów4

Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych w 1 półroczu br. była o 0,2% wyższa niż przed rokiem, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych zwiększyła się o 1,8% (wobec spadku rok wcześniej odpowiednio o 3,7% i o 5,8%). Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży hurtowej ogółem znaczny wzrost notowano w grupie kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 12,8%) oraz w grupie żywność (o 9,1%, po spadku przed rokiem o 7,3%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
01-06 2024 01-06 2025
przedsiębiorstwa handlowe 96,3 100,2
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 94,2 101,8

W czerwcu br. sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych zwiększyła się w skali roku o 0,4%, w tym w przedsiębiorstwach hurtowych wzrosła o 2,0% (przed rokiem notowano ich spadek odpowiednio o 2,9% i o 4,4%).

Sprzedaż hurtowa towarów

ceny bieżące, analogiczny okres roku poprzedniego=100
przedsiębiorstwa handlowe
w tym przedsiębiorstwa hurtowe
4 W przedsiębiorstwach handlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
2023 2024 2025
06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06
przedsiębiorstwa handlowe 85,0 82,0 79,9 77,3 76,3 77,0 75,1 93,0 97,5 90,9 106,1 94,7 97,1 104,0 96,2 96,4 104,6 100,7 104,0 99,4 96,9 102,8 99,8 102,8 100,4
w tym przedsiębiorstwa hurtowe 78,8 75,8 73,2 71,2 69,2 71,0 68,3 89,4 92,2 89,3 103,0 93,3 95,6 103,5 97,2 95,8 104,0 98,1 103,0 102,4 99,8 104,1 102,1 104,4 102,0

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju
Departament Opracowań Statystycznych
e-mail: ssgk@stat.gov.pl